. ⫧ مُـجـریـان خـوبـــــ! ⫧ ◵ برای حکومت خوب، (علاوه برعدالت و عصمت قانون)، به عوامل دیگری نیازاست که یکی ازآنها «عصمت و عدالت مجریان» است. ◃حـــــتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری درجهت تأمین خواسته‌های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد وحقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد. این دسته افراد، یاقانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند ویا مواردی از آن را«تعطیل» مینمایند و یا«بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تامنافع خود و هم‌مسلکانشان راتأمین کنند. ◳ درتاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که برمحور مصالح وحزب خود عمل می‌کرده‌اند، هرچند به اصطلاح،«حاکم اسلامی» نیز بوده‌اند؛ (مانند معاویه) امّا درمقابل، کسانی نیزبوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده ونمی‌اندیشند. می‌فرماید: ✧ بارخدايا! تو مى‌دانى كه آنچه از ما سر زد، رقابت درسلطنت (و حكومت) و آرزوى زيادىِ مال دنيا نبود ؛ بلكه تا نشانه‌هاى دينت را بازگردانيم و اصلاح را درشهرهايتْ آشكار سازيم تا در سايه آن، بندگان ستمديده‌ات امنيت پيدا كنند و حدودِ معطّل مانده، اقامه گردد. (۱) ◈ این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‌ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. ا - - - - - ۱) نهج البلاغه: خطبه۱۳۱ 📗 ، قلمرو رضایت، ص۱۵ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠‌ مکتب ذاکران فاطمی اراک 🆔 @maktabzakeran