🌀 انواع عملكرد حوزه‌های علمیه در برابر حکومت‌ها در دوران‌های مختلف 📝 بخش نخست 💠 امام خامنه‌ای دام ظلّه 🔸 در گذشته، حوزه‌های علمیه در قبال حكومت‌ها، در محیط‌های شیعی و غیرشیعی، سه نوع عملكرد داشتند: 1⃣ حوزه‌ی وابسته و حکومتی یكی اینکه وابسته به دستگاه‌های قدرت بودند و روحانیت، دولتی بود. در محیط‌های مسیحی هم این‌گونه بوده و هست. حتّی در محیط‌های غیرشیعی هم، روحانیت، بخشی از دستگاه‌های دولتی است. این، از نظر ما مردود است و قبول نداریم و آن را برای روحانیتْ مضرّ می‌دانیم. دستگاه‌های دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آینده‌شان به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. روحانیت باید همیشه امكان حضور قدرتمندانه‌ی نصیحت‌آمیز یا دخالت‌آمیز را برای خودش حفظ كند، و الّا نمی‌تواند كاری انجام دهد. این خصلت هم، با اینکه بخشی از دولت یا حكومت باشد، نمی‌سازد. حوزه باید مستقل باشد و این، یک فرض است. 2⃣ حوزه‌ی ضد حکومت فرض دوم این است كه حوزه، ضدّ و نقطه‌ی مقابل حكومت باشد. مانند حوزه‌های علمیه‌ی ما در پیش از انقلاب و در برخی از گذشته‌های دور كه روحانیت شیعه، در مقابل دستگاه حاكمه قرار داشت. علّت آن، این بود كه آن دستگاه‌ها، دستگاه‌های ظلم و كفر و فساد بودند و روحانیت با آنها مخالف بود. این فرض هم بدیهی است كه امروز مصداق ندارد. حوزه‌ی علمیه‌ی اسلام، امروز نمی‌تواند با حكومتی كه پرچم اسلام را برافراشته و اسلام را عزیز كرده و شریعت را از انزوا خارج كرده و از لحاظ اعتبار و آبرو در سطح بلندترین قلّه‌ی جهانی قرار داده است، مخالفت كند. بنابراین، فرض دوم هم مردود است. امروز این حكومتی كه وجود دارد، در مبنا و اصل، زاییده‌ی خودِ حوزه‌ی علمیه است. چطور ممكن است كه حوزه با آن مخالفت كند؟! البته من حوزه را عرض میکنم. آدمهای مریض و خبیث بالذّات یا بالعَرَض را كار ندارم. آدمهای مریض و ناراحت، با هر دستگاه سیاسی‌ای مخالف نیستند. با حكومتی كه مدبّرش ساواک بود، روابط بسیار خوبی هم داشتند. امروز هم كه با دستگاه روحانیت مخالفند، از سرِ مبارزه‌جویی نیست و شجاعت مبارزه را هم ندارند. اگر تشری به آنها زده شود، از آنچه كه كرده‌اند، هفت بار استغفار خواهند كرد! دشمنی آنان از سر دنائت و خباثت است. چون می‌بینند كه حكومت اسلامی نجیبانه برخورد میکند، نانجیبانه در مقابلش می‌ایستند... 📌 ادامه دارد... @Manahejj