بسم اللّه الرّحمٰن الرّحیم .
«
قدرت یا حقیقت ؟» (۱)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در جریان انقلاب اسلامی، این بحث مطرح شد که آیا میتوان بر سر "
براندازی حکومت پهلوی" با نیروهای مبارزِ "
مسلمانِ التقاطی" و "
غیرمسلمان"، ائتلاف کرد و وحدت داشت یا خیر؟
این پرسش، آنچنان "
بنیادی" بود که یک "
شکاف بزرگ" در میان نیروهای انقلابیِ مسلمان ایجاد کرد و فضا، دوپاره شد.
در یک سو، "
مطهری" بود که از "
خلوص" دفاع میکرد و در سوی دیگر، "
بهشتی" (ِ در آن مقطع) که از "
وحدت" سخن میگفت.
این مناقشه به "
امام خمینی" رحمه الله که در نجف بودند، توسط مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی عرضه شد. حضرت امام (ره) به طور قاطع پاسخ دادند که باید جانب "
خلوص" را گرفت.
در نگاه عملگرایانه، "هدف"، "وسیله" را توجیه میکند. ازاینرو، "هدف مشترک"، هر نوع ائتلافی را برمیتابد. البتّه در اینجا مقصود از هدف، "مقاصد سلبی" است، وگرنه جریانهای متنوّعِ فکری و ایدئولوژیک، "هدف واحدِ ایجابی" ندارند.
- شهید مطهری بر این باور بود که ائتلاف با نیروهای مبارز التقاطی، چند اشکال دارد:
الف. "
ایدئولوژی" بر "مبارزه" ترجیح دارد و
فرع بر آن نیست که بهخاطر آن، به حاشیه برود.
ب.
آنها نیروهای ما را "جذب" تفکّر خود میکنند.
ج.
پس از پیروزی، "سهمخواه" خواهند شد و "بخشی از قدرت" را طلب خواهند کرد.
متأسفانه هر سه اتّفاق نیز در عمل رخ داد، از جمله دربارۀ
سازمان مجاهدین خلق.
یک "جنبش/ جریان/ حرکت اجتماعی" - در قلمرو درونی جامعۀ اسلامی - اگر بخواهد بر مدار "
حقیقت" و "
ایدئولوژی" سیر کند، چارهای جز "
مرزبندی" و "
ترجیح تکلیف بر نتیجه" و "
اصالت مکتب نسبت به عمل" و "
حسّاسیّت وسیله در نسبت با هدف" ندارد.
( البتّه این سخن به معنی "نگاه صفر و صدی" نیست؛ چنانکه آیت الله مصباح نظریۀ "
الگوی دوایر متحدالمرکز" را در مناسبات سیاسی مطرح کرد و بر اساس آن گفت همکاری و همگرایی ما با دیگران، حالت "پیوستاری" و "طیفی" دارد و هرچه نزدیکیِ فکری، بیشتر باشد، تعامل نیز بیشتر خواهد بود. پس میتوان حداقلها و حدنصابهایی را در نظر گرفت.)
-----------------
پ.ن ۱ :
جریان انقلابیِ اصیل، هم در "
صورتمسأله" و هم در "
راهحل"، شکافهای جدّی با
اصلاحطلبان و اصولگرایان و عدالتخواهان دارد.
پ.ن ۲ :
ضمنا کسی این جریانات سیاسی درون نظام اسلامی را همچون رژیم طاغوتی و فاسد بزرگترین شرّ بود ، ندانسته است ؛
اما اینجا وجه استدلال «
طریق اولویت» است .
به این صورت که :
یک مسلمان انقلابی خالص و غیر التقاطی
همچون امام و مطهری و رهروان راستین شان ،
برای بر اندازی و مبارزه با رژیم طاغوت که فساد اعظم و شرّ بزرگتر محسوب می شود ، حاضر نمیشود به هر قیمتی و با هر کسی ائتلاف و حدت داشته باشد و از اصول خود کوتاه بیاید ،
اتفاقا انقلابیون اصیل هم کوتاه نیامدند در مبارزه با فساد و شرّ اعظم .
خب
حالا که معتقد است ضعف ها و بدی های اینها به حد فساد طاغوت و منافقین نمیرسد ،
پس «به طریق اولی» در رقابت با جریاناتی که تفکر اسلام ناب و گفتمان خالص انقلاب اسلامی ندارند ، از اصول خود چشم پوشی نمیکند و به تکلیف خود که «رای دادن به اصلح» و «ائتلاف در صورتی که وحدت در مکتب باشد نه منفعت » عمل می کند .
#وحدت #ائتلاف #خلوص
#امام_خمینی رحمه الله
#شهید_مطهری #انتخابات
#شهید_بهشتی #علامه_مصباح
|
مَنْ یَنْتَظِر | 🕊️
https://eitaa.com/manyantazer1