‍ تهران‌وگاس⁩ یا ‌جنگل تهران⁩ 🔹‏آن از «تهران افعی‌وار» و «زهرهای افعی‌های پدر» -که در خون فرزندانشان سموم عقده و جنون تزریق کرده‌اند- در سریال ‌افعی تهران⁩ و این هم از «تهران» در ‌جنگل آسفالت⁩. 🔸‏در بعضی محصولات ‌شبکه نمایش خانگی⁩، تهران به‌مثابه یک «جنگل» تمام‌عیار روایت می‌شود و اگر فقط و فقط یک پرسوناژ یا شخصیت متکامل در این مجموعه‌ها دراماتیزه شده باشد، «هویت دهشتناک تهران» است به‌عنوان ویران‌شهری که در آن انواع بلایا رخ می‌دهد، انواع جرایم را مرتکب می‌شوند و عملاً هر فریادرسی هم که بخواهد شهر را نجات دهد، از جرم و مجرم، عقب می‌ماند ناکارآمد است. 🔹‏غافلند که حتّی مارول و هالیوود وقتی می‌خواهند نیویورک را ویران‌شهر یا گاتام (گاتهام) جلوه دهند، بتمنی را متولد می‌کنند که منجی شهروندان و شهر است. 🔸‏در اوضاعی که اغلب ملل و دُوَل دنیا فهمیده‌اند، باغ وحش، خود آمریکا و اروپاست، در ایران، تهران، باغ وحش به تصویر کشیده می‌شود. 🔹‏ناگفته پیداست که تهران در این آثار، به‌عنوان پایخت ایران، طبیعتاً نمایندگی‌کننده و نماد کلّیت ایران است؛ ‏حتّی ابایی ندارند که در انتخاب عنوان اثر، تهران را به جنگلی تشبیه کنند که تنها تفاوتش، آسفالت‌بودن آن است، وگرنه خر همان خر است، فقط پالانش عوض و آسفالت شده. 🔸‏به‌عبارت دقیق‌تر، مخاطب این‌طور برداشت می‌کند که وقتی اوضاع متمدن‌ترین و مرفه‌ترین شهر و امّ‌القرای جهان اسلام و پایتخت جمهوری اسلامی ایران این است، دیگر وای به حال دیگر شهرهای ایران. 🔹‏سؤال این است که تهران در «سریال صهیونیستی تهران»، موهن‌تر است یا تهران در افعی تهران و جنگل آسفالت؟ آیا این‌ جنس محصولات، بخش‌های ناگفته‌ سریال تهران را از منظر یک جورچین (پازل) تکمیل نمی‌کنند؟ 🔸‏کدام تهران مخرب‌تر و وحشتناک‌تر به نظر مخاطب می‌رسد؟ تهرانی که در داخل معرفی می‌شود، یا تهرانی که توسط دشمنان ایران به مخاطب حقنه می‌شود؟ 🔹‌‏آنچه در این میان مورد ظلم و تجاوز قرار می‌گیرد، حقوق معنوی مخاطب⁩ است. ✍️ احسان رستگار 🆔 @Masaf