هدایت شده از جرعه ناب
سوال چرا امام باید از طرف خداوند منصوب شود ؟ زیرا امام کسی است که علاوه بر اینکه حکومت و تبیین وتفسیر احکام را برعهده دارد کسی است که جانشین خداوند متعال است و واسطه فیض الهی بر کل عالم هستی است همانطور که در زیارت جامعه کبیره آمده است  ...و بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وِ بِكُمْ يُمْسِكُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ و.... آسمان به برکت شما است که نعمتش را می فرستد اینکه آسمان برکتش را به واسطه شما نازل می کند همین نشان دهنده این است که امام کسی نیست که  مردم بتوانند او را انتخاب کنند بلکه امام را باید خداوند انتخاب کند زیرا امام باید یک انسان قوی و بزرگ (از لحاظ روحی و...) باشد باید که جنبه علمی امام رشد کرده و به ظرفیت بالایی رسیده باشد تا جانشینی خداوند را برعهده بگیرد‌. پس باید امام فردی با ویژگی های ذکر شده باشد که تشخیص آن هم فقط در حیطه علم خداوند است و ما از تشخیص  آن عاجزیم در زیارت امام حسین علیه السلام میخوانیم که : ۱-وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ ....به برکت شما است که خداوند گشایش می کند. ۲-وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ ....و به برکت شما است که خداوند ختم می کند. ۳-وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ....و اگر چیزی را خداوند بخواهد محو کند به برکت شما است ۴-وَ (بِكُمْ) يُثْبِتُ ....واگر بخواهد چیزی را ثبت کند به برکت شما است ۵-وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا..‌.اگر قرار است ذلت از ما برداشته شود به برکت شما است  ۶-وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُبِهَا...وبه برکت شما است که خداوند آن چیزی را که مومن طلب می کند را ادا میکند (کلمه تِرَه به معنای عفو و بخشش است  یعنی صفح و بخشش الهی برای مومن به برکت شماست) ۷-وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا.... و به برکت شما است که زمین درختانش را می رویاند ۸-'وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ ثِمَارَهَا..‌‌..اگر روزی وثمره ای وجود دارد به برکت شما است ۹--وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا..‌‌قطرات باران به برکت شما است ۱۰-وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْب.‌‌‌‌‌‌....اگر قرار است گشایشی به وجود آید به برکت شما است. َ ۱۱-وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ...‌‌خداوند باران را به برکت شما نازل می کند ۱۲-وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ....به سبب شما است تسبیح گوی زمینی که، بدنهای شما را حمل می کند   و نکته کلیدی اینجاست : يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ هرآنچه هست تسبیح گوی خدا است          ما سمیعم و بصیریم و هشیم          با شما نامحرمان ما ناخوشیم وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ.... وبه سبب شما تسبیح می گوید زمینی که حمل می کند بدنهای شما را (بله : تسبیح زمین به برکت شمااست ) ‌وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ (عَلَى) مَرَاسِيهَا..‌‌‌‌‌‌.. کوهها اگر وجود دارد به برکت شما است إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ.‌‌‌.‌ الله اکبر وچه زیباست اراده پروردگار در تقدیر امورها (تهبط الیکم)بسوی شما نازل می شود  وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ..‌‌..‌واز آنجا است که به کل هستی می رسد وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ در نتیجه : ۱-تسبیح هستی به برکت اهل بیت علیهم السلام است ۲-تقدیر امور به برکت اهل بیت علیهم السلام است ۳-ویژگیهای که خداوند بتواند امور کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد پس باید انتصابی باشد دلیلی برای اختیاری بودن وجود ندارد زیرا خداوند میخواهد کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد امام باید کسی باشدکه هم این ظرفیت را داشته باشد و هم ثابت قدم باشد ما با یک نگاه اجمالی به جامعه بشری و تاریخ می بینیم که بودند افرادی را که خوب و قابل اعتماد بودند ولی زمانی که به مقام و شهرت و... رسیدند تغییر کردند.فردی خطا کرد و امام علی علیه السلام فرمودند: من حتی فکرش را هم نمی کردم که شما اینکار را انجام دهید. امام علیه السلام با آن عظمت و علمی که دارد می فرماید من حتی در ذهن وخیالم هم نمی گنجید که شما اینکار را انجام دهید.    امام علی علیه السلام در نامه ۶۲ می فرماید: 《فَوَاللَّهِ مَا كَانَ يُلْقَى فِي رُوعِي وَ لَا يَخْطُرُ بِبَالِي أَنَّ الْعَرَبَ تُزْعِجُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ (صلی الله علیه وآله) عَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ،    به خدا سوگند، هرگز در خاطرم نمى گذشت كه عرب پس از رحلت محمد (صلى الله عليه و آله) خلافت را از اهل بيت او به ديگرى واگذارد،‌.‌》   در نتیجه علت انتصابی بودن امام این است امام کسی است که یک جایگاه ویژه ای دارد و امور با واسطه او تدبیر می شود و هستی با واسطه او جریان می یابد https://eitaa.com/jorenab