🔴🔴 .. 👈🏼👈🏼 علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب زندگانی پیامبر اسلام آورده: آن هنگامی که ابوبکر در غار همراه با پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بود از ترس قریش اضطراب بسیار کرد تا جایی که خداوند در قرآن اشاره فرموده: ( إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا) 📝 اگر یاری نمیکنید پیغمر را پس یاری داده است او را خدا در هنگامی که بیرون کردند او را کافران از مکه، آنگاه که دومین آن دو نفر که در غار بودند به رفیق خود میگفت محزون مباش بدرستی که خدا با ماست. 🔸 خداوند در ادامه آیه میفرماید: (فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ۶ تَرَوْهَا) 📝فرستاد خداوند سکینه خود را بر پیغمبر، و یاری کرد او را به لشکری که ندیدند آنها را کافران 🔸و بعد میفرماید: (وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا) 📝 سخن کافران را پست گردانید و کلمه و سخن و وَعده حقتعالی بلند و غالب است 🔸 از امام محمد باقر علیه السلام منقول است که مراد از کلمه [[کفروا]] در این آیه، سخنان کفر آمیز ابوبکر است که از روی عدم ایمان او بوده و خدا (سکینه) یا همان آرامش قلبی را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فرو فرستاد و حال آنکه در هر جای قرآن که ذکر (سکینه) شده مؤمنان را نیز یاد کرده است و چون در اینجا مؤمنی با آن حضرت نبود، لهذه در نسبت سکینه اقتصار بر آن حضرت نمود. 🔸علامه مجلسی میگوید: همین آیه برای عدم ایمان ابوبکر کافیست که در خدمت پیغمبر خدا بود امّا با این حال ترسید، ولی امام علی علیه السلام در زیر صد شمشیر خوابید اما پروا نکرد و ابوبکر آنقدر از ترس به آن حضرت آزار رسانید که حقتعالی او را از سکینه که از لوازم ایمان و یقین است محروم گردانید 🔸 در همین کتاب به نقل از قطب راوندی آمده که چون کفار قریش به نزدیک غار رسیدند ابوبکر اضطراب را از حد گذرانید و خواست به ایشان ملحق شود 📚 علامه مجلسی ص۳۲۳، کتاب زندگانی پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar