✅ نگاهی فقهی حقوقی به موضوع اتانازی (مرگ خودخواسته) 💢 در برنامه «فقه پویا» حجت الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه و حجت‌الاسلام قاسم بابائی پژوهشگر پژوهشگاه به بررسی فقهی حقوقی بررسی عدم جواز اتانازی از منظر آیات قرآن، حقوق کیفری و نسل اول حقوق بشر پرداختند. 🔹 قرآن کریم کشتن یک انسان را به منزله کشتن همه انسانها می‌داند. برخی از مفسران می‌نویسند هر فرد انسان حامل حقیقت واحدی است که در جمیع انسانها وجود داردو آن حقیقت انسانیت است به همین دلیل کشتن یک انسان، کشتن نوع انسان قلمداد شده و زنده کردن یک انسان نیز به‌منزله زنده کردن همه انسانها است. 🔹 یکی دیگر از دلایل منع اوتانازی داوطلبانه، منافات داشتن آن باکرامت انسانی است. کرامت با مشتقاتش در قرآن کریم پنجاه با به کاررفته و در همه موارد در معنی بزرگ، بزرگوار، شریف عزیز استعمال شده است. 🔹 مشهورترین مستند کرامت ذاتی آیه ۷۰ سوره اسراء است «ولَقَد کَرَّمنا بَنی ءادَمَ وحَمَلنهُم فِی البَرِّ والبَحرِ ورَزَقنهُم مِنَالطَّیِّبتِ وفَضَّلنهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضیال» این آیه بر سه نکته تأکید میکند. این کرامت خدادادی است اکتسابی نیست، این کرامت میان همه انسانها مشترک است و این کرامت بیانگر برتری انسان بر سایر مخلوقات است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32477 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com