📍لا اکراه به معنای اباحه نیست/ آزادی فقهی بین دو واجب تخییری و دو امر مباح است لذا کسی در قیامت حق اعتراض ندارد
🔻آیتالله العظمی جوادی آملی مفسر قرآن کریم، در درس اخلاق خود مطرح کرد؛
▪️مفهوم آیه «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» درصدد بیان این نیست که بگوید بخواهید دین را قبول کنید یا خیر آزاد هستید؛ درصدد بیان اباحهگری نیست زیرا کسی که بین بهشت و جهنم فرقی نگذارد دچار اباحه شده است؛ لذا آیه نه دارای پیام اخلاقی است و نه فقهی و اینکه بگوید کسی بخواهد راه دین را برود یا نرود، آزاد است، بلکه کاملا مسئله کلامی عمیق است
▪️روایات ما ناظر به امر بین الامرین است که از آیه نورانی لا اکراه فی الدین به دست آمده است؛ مفهوم آن این است که جبر و تفویض مستحیل است نه اینکه بد و یا خوب است؛ تفوض یعنی اینکه امکان ندارد ارتباط انسان از خدا قطع شود و انسان خود را مستقل بداند و جبر هم یعنی اینکه بگوییم هیچ استقلالی در کار نیست.
▪️اینکه اگر معنای لا اکراه این باشد که اجباری در کار نیست، دیگر امر به معروف از بین خواهد رفت؛ لذا اینطور نیست که هر کسی هر کاری دوست دارد کند. موجود ممکنی که نفس کشیدن او با قدرت الهی است مگر ممکن است که چنین موجودی از واجب الوجود جدا شود؟ آزادی فقهی بین دو واجب تخییری و دو امر مباح است
🌐 متن کامل گزارش:
https://ihkn.ir/?p=37696
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با
#مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔
@meftahandishe_com