📚 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظریه دولت در فقه شیعه
✅ استاد عباسعلی کعبی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، تشریح کرد:
📝 دولت؛ در لغت به معنای چیرگی، غلبه و ثروتمندی است. در اصطلاح نیز به معنای «کشور یا جامعه سیاسی»، «حکومت» و «قوه مجریه» میباشد و ما در این نشست دولت را به معنای کشور و جامعه سیاسی در نظر گرفتهایم.
📝 جامعه سیاسی، جامعهای سازمان یافته و دارای هیأت حاکمه، اقتدار، دوست و دشمن مشترک است که به یکدیگر پیوستگی دارند. به این جامعه سیاسی، دولت ملت میگویند.
📝 جامعه سیاسی، کلان جامعهای است که بالاتر از آن وجود ندارد.
🔻 نظریات درباره منشأ پیدایش دولت؛
1️⃣ نظریه تکامل خانواده: بشر، خانواده کوچکی بود که قبیله و کشور را به وجود آورد و دولت یکی از اقتضائات آن شد.
2️⃣ نظریه سنت: انسانها در زندگی قبیلهای نیازمند بزرگِ قبیله شدند و این فرد حاکم، پادشاه، کدخدا و... نامیده شد.
3️⃣ نظریه الهی: منشأ دولت خداست و او دولت را به وجود آورده است.
📝 دیدگاه برگزیده براساس آیات، روایات و تاریخ انبیاء: تاریخ حقوق، مدیریت بشر، سیاست و دولت با انبیاء الهی شروع میشود، یعنی از زمانی که انسان در زندگی اجتماعی نیازمند قانون، نظم و حکومت برای توزیع نقش، تقسیم کار، فصل خصومت و ساماندهی زندگی اجتماعی شد، خداوند انبیاء را با پیام حکومت و تشکیل دولت مبعوث کرد.
📝 براساس آیات، خداوند انبیاء صاحب کتاب را فرستاد تا حکومت تشکیل داده و در رأس جامعه بشری باشند. سپس به تدریج عدهای زورگو، مفسد و طواغیت، قدرت را از انبیاء و پیروانشان تصاحب کردند.
📝 دولت اصیل بوده و اعتباری نیست، بلکه ریشه در نیازهای اجتماعی انسان دارد. از آنجایی که اصیل است، خداوند انبیاء را برای ساماندهی زندگی اجتماعی انسان فرستاد. بنابراین دولت ریشه نبوی دارد.
🔰 تفاوت ماهوی دولت انبیا با دولت دینی غربی؛
🔹دولت دینی غربی: خدا علیالاطلاق حاکم بوده و حکومت را به کلیسا داده است. به کلیسا حق الهی حکومت تفویض شده و دیگران حقی ندارند.
🔹دولت انبیاء: این دولت مبتنی بر بندگی خداست و در رأس آن بندهای از بندگان خدا قرار میگیرد. رأس دولت مجری قانون الهی بوده و حق ویژهای ندارد. همچنین یکی از ارکان آن مشارکت فعال سیاسی و اجتماعی مردم است که بدون حضور آنها شکست میخورد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با
#مفتاح همراه باشید
🆔
@meftaah_com