بعد از این درک حضوری و فطری. از نظر عقلی هم موضوع جالب است : از نظر عقلی نیز مخلوق بودن انسان ثابت می شود و پی به وجود خالق و آفریدگار می برد و آن یک تقسیم منطقی است. که این آیه ۳۵ سوره ی طور مویّد آن هست: «أم خلِقوا مِن غَیرِ شَیءٍ أَم هُم الخالقون، أم خَلَقوا السماوات و الأرض.. ». آیه به صورت عقلی حالت ها را چنین بیان می کند که: انسان یا خالق دارد یا ندارد. صورت دوم ممکن نیست؛ زیرا خلق بدون خالق، محال است. حال صورت اول باز دو حالت منطقی دارد: خالقِ انسان یا خود او است یا غیر او. صورتِ اول محال است؛ چون معنا ندارد انسان خودش در حالی که نبود خود را به وجود بیاورد! پس خالق انسان غیر از انسان است.