💠جواب به خیلی از سؤالات و شُبهاتِ دینی با توجه به این معیار. رابطه گزاره های دین نسبت به عقل سه حالت متصور است: عقل پذیر عقل ستیز عقل گریز توضیح : ۱. برخی از دستورات دین مطابق و موافق عقل هستند که به آنها عقل پذیر گوییم، در این دسته از قوانین بحثی نیست چون کاملا آشکار است که مورد قبول همه هستند و باید به آنها عمل کرد. مانند: تأکید بر وفای به عهد، احترام به والدین، ظلم نکردن و... ۲. برخی دیگر از دستورات، با عقل سلیم در تعارض اند، یعنی مخالف بدیهیات عقلی هستند. حال این دسته از گزاره های دینی اگر سند معتبری نداشته باشند خود اهل بیت دستور به کنار زدن آنها داده اند مانند: چیزی که نقل کرده اند به نام روز « رفع القلم » یعنی روز نهم ربیع تکلیفی بر هیچ نیست و همه آزاد هستند که هرکاری خواستند انجام دهند!! ولی اگر از نظر سند معتبر و قطعی باشند حتما به تأویل برده می شوند و معنای مجازی آنها اراده می شود مانند آیه شریفه «  یَدُ الله فوقَ اَیدیهِم  » که ظاهر این آیه قائل شدن به دست و جسم برای خداوند است! و حال آنکه جسم بون خداوند متعال خلاف بدیهیات عقلی است، لذا معنای مجازی ید یعنی « قدرت » در نظر گرفته می شود. ۳. و اما برخی دیگر از دستورات دینی در ظاهر نه مطابق عقل هستند و نه مخالف عقل، بلکه فراتر از عقل می باشند و یا به تعبیری عقل گریز هستند، چون حکمت و راز این دستورات قابل درک بشر نیست از این رو باید آنها را تعبدا پذیرفت و به آنها عمل کرد چون که می دانیم این دستورات قطعا از جانب خداوند هستند ولی عقل ما از آنجایی که محدود هست توانایی درک آنها را ندارد، مانند خیلی از دستورات عبادی چون خواندن دو رکعت نماز صبح در زمان مخصوص، هفت مرتبه طواف به دور کعبه و... چند نتیجه: الف. دین مبین اسلام که بر مدار مکتب اهل بیت علیهم السلام است بر خلاف فرقه ها و ادیان تحریف شده ی دیگر، توصیه کرده اگر دستوری مخالف عقل بود نباید تعبدا پذیرفت بلکه یا باید آنرا به تأویل برد و یا اگر معتبر نبود باید کنارش گذاشت اما بر خلاف مذهب مسیحیت(  مسیحیت تحریف شده امروزی ) و پیروان آن معتقد اند گزاره هایی چون تثلیث و یا خدای در عرش و... به ما رسیده باید تعبدا آن را قبول کرد و معتقد شد حتی اگر مخالف عقل و عقلانیت باشند! ب. بشر هر قدر هم از نظر علم و عقلانیت پیشرفت کند از آنجایی که خیلی از دستورات دین اسلام( دسته سوم) فرا عقلی هستند، نمی تواند آنها را کنار بزند و یا مثل برخی، آنها را به تمسخر گیرند چون ثابت کردیم چیزی که قابل درک نیست لزوما مخالف عقل نیست بلکه در حوزه ی عقل گریز قرار می گیرند. ج. با ملاحظه و درک این سه دسته ی مذکور، جا دارد به این حقیقت ایمان آورد که دین اسلام دین کامل، جامع، و تضمین کننده سعادت و خوشبختیِ انسان در دنیا و آخرت هست چرا که تمامی گزاره ها و قوانین و دستوراتش واقع بینانه و لحاظ کننده ی عقل و فطرت بشری است. @mehshekan