💠 هر پرسشی درست و بجا نیست «یا أَيُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَاِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حینَ يُنَزِّلُ القُرآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْها وَاللّهُ غَفُورٌ حَلیمٌ قَدْ سَأَلَها قَومٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ اَصْبَحُوا بِها کافِرینَ.» (مائده ۱۰۱ و ۱۰۲) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد ناراحت و غمگينتان مى‌كند (از پيامبر) مپرسيد و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى‌گردد (و فرشتۀ وحى حاضر است) از آنها بپرسيد بر شما آشكار مى‌گردد خداوند از آنها (از پرسش هاى نارواى گذشته) درگذشت و خداوند بسيار آمرزنده و بردبار است. البته گروهى پيش از شما نيز اين چيزها را پرسيدند، سپس بدان كافر شدند. 🔹️پرسش و سؤال، راه کسب علم و گرفتن اطلاعات است و از آنجا که هر علمى مفید نیست هر سؤالى نیز درست و به جا نمى‌تواند باشد و ارزش مثبت یا منفى هر علمى به سؤالات مربوط به آن نیز سرایت خواهد کرد و از اینجاست که قرآن در مواردى امر مى‌کند به اینکه درباره آنچه را که نمى‌دانید بپرسید. «فَسْئَلُوا اَهلَ الذِّكْرِ إنْ كُنتُمْ لا تَعْلَمُونَ.» (نحل ۴۳) پس سؤال کنید از اهل ذکر اگر نمى‌دانید. و در مواردى از پرس و جو ما را منع مى‌کند کنجکاوى و پرس و جو درباره آنچه که دانستنش حرام است و یا براى انسان مشکل مى‌آفریند و تکلیف او را سنگین و طاقت فرسا مى‌کند تا جایى که ممکن است منشأ کفر و الحاد او بشود. از این رو در تعدادى از آیات به مؤمنین دستور مى‌دهد که «لا تسئلوا عن اشیاء» یا «و لا تجسّسوا». 🔸️قرآن، داستان بنى اسرائیل را نقل مى‌کند که با پرسشهاى بیجا و بى‌مورد خود از حضرت موسى ، کار را بر خود مشکل مى‌ساختند و این کمترین زیانى است که بر این سؤالهاى بنى‌اسرائیلى بار مى‌شود. بنابراین، حدّ و مرز کنجکاوى و پرس و جوى خود را باید رعایت کنیم تا درگیر نتایج سوء آن نشویم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۰۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir