💠منافقین به دلیل راحتطلبی و لذتطلبی مذمت شدهاند
«فَرِحَ الْمخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّهِ وَكَرِهُوا اَنْ يُجاهِدُوا بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ فى سَبیلِ اللّهِ وَقالُوا لا تَنْفِرُوا فِى الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ اَشَدُّ حَرّاً لَوْ کانُوا يَفْقَهُونَ.» (توبه ۸۱)
«ترجمه: به جاىگذاشتهشدگان (در جنگ تبوك) از خانهنشينى خود بر خلاف (حركت) رسول خدا خوشحال شدند و خوش نداشتند كه در راه خدا با اموال و جانهايشان جهاد كنند و (به مردم) گفتند: در گرما (به سوى جنگ) كوچ نكنيد! بگو: آتش جهنم گرمتر است، اگر فهم عميق دارند.»
🔹️قرآن منافقین را به علل مختلفى مذّمت کرده که مىتوان گفت همه آنها نهایتاً به روح لذّت طلبى و راحت طلبى آنان باز مىگردد. آیات فراوان دیگرى با بیانات مختلف به ذکر بهانهجویىها وخوددارى از شرکت در جنگ پرداخته است؛ ولى، در واقع آنچه که منشأ انحراف و انحطاط ایشان مىشد، روح راحت طلبى و دلبستگىشان به لذّتهاى آنى وزودگذر بود و علاج این بیمارى تقویت معرفت و ایمانشان بود تا بدانند که این لذّتها زودگذر و ناپایدار است و در مقابل آنها لذایذ اخروى بهتر و پایدارتر خواهد بود.
🔸️اینان اگر ایمانشان را تقویت و معرفتشان را تکمیل مىکردند و در این زمینه فکر محاسبه و مقایسه دقیقى انجام مىدادند تنبلى، سستى و راحت طلبى را به ضرر خود تشخیص داده خود را به زحمت و تلاش وا مىداشتند. ولى اشکال کار در اینجا است که چنین اشخاصى حتى زحمت فکر کردن در این موضوع را هم به خودشان نمىدهند و همین که دلشان مىخواهد از این لذّتها استفاده کنند، توجّهشان معطوف به آنها و بطور کلّى غرق در آنها مىشوند و هیچ چیز دیگرى برایشان مطرح نیست.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۷۵
ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💻
@mesbahyazdi_ir