💠تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤلُؤْاً مَنْثوراً.» (انسان ۱۹) «ترجمه: و بر گرد آنها پسرانى جاودانى (در طراوت و نوجوانى) و دستبند و گوشواره‌دار (به خدمت) مى‌گردند كه چون آنها را ببينى پندارى مرواريدى غلتان و پراكنده‌اند.» 🔹️تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است. کسانى که به این گرایش مستقل در انسان توجّه ندارند گمان مى‌کنند این مسأله به شهوت جنسى مربوط مى‌شود و العیاذ بالله در بهشت تمایل به جنس موافق مطرح است . ولى قطعاً، چنین گمانى باطل و بى‌اساس خواهد بود. جمال‌دوستى و تمایل به دیدن اشیاء و انسانهاى زیبا، از جمله تمایلات اصیل و فطرى و همیشگى انسان است و به همین دلیل است که قرآن، آن را از جمله بهترین نعمتهاى بهشت و بالاترین لذّتهاى بهشتیان به شمار آورده است. ولى باید توجّه داشت که این میل، یک میل مستقلّ و جداگانه است و ربطى به میل جنسى ندارد. 🔸️میل جنسى انسان به وسیله جنس مخالف ارضا مى‌شود ولى، دیدن انسانهاى زیبا مثل: پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار‌(علیهم السلام)، میل فطرى دیگرى است و در آخرت هم این میل در انسان هست و از آنجا که یک میل فطرى و اصیل است، زمینه ارضاى آن نیز فراهم خواهد بود. اگر در این جهان، انسان از تماشاى بعضى از انسانهاى زیبا منع شده، به لحاظ همان تزاحماتى است که، قبل از این توضیح داده‌ایم. یعنى، لذّت تماشاى آنان با کمالات دیگر انسان تزاحم پیدا مى‌کند و انسان با دنبال کردن این میل در معرض انحراف و گمراهى قرار مى‌گیرد و علتش این است که ارضاى جنسى غالباً، با مسأله زیبایى ارتباط مستقیم دارد و زیبایى غالباً جزء عوامل تحریک کننده شهوت جنسى است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۴ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir