💠کمک به مستضعفان بر ما لازم است
«وَ مالَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فى سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْرِّجالِ وَالْنِساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظّالِمِ اَهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصیرا» (نساء ۷۵)
ترجمه: «و شما را چه شده كه در راه خدا و (نجات) مستضعفان (ناتوان داشته شدگان) از مردان و زنان و كودكان (از مسلمين مكه كه در سلطۀ مشركين آن روز بودند و هر مستضعفى كه در سلطۀ مستكبران هر عصر مى باشد) نمى جنگيد، آنان كه همواره مى گويند: پروردگارا، ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند بيرون بر و براى ما از جانب خود سرپرستى قرار ده و براى ما از سوى خود ياورى معيّن كن»
🔹️اگر برقرار کردن ارتباط با جامعه دیگر، از یک سو، با منافع معنوى، و از سوى دیگر، با زیانهاى مادى همراه باشد. در اینجا اصلِ تقدم معنویات بر مادیات، چنین ارتباطى را مثبت مىشمرد، مگر در بعضى موارد استثنایى که زیانهاى مادىِ فعلى، در دراز مدت، براى جامعه اسلامى خسارتهاى معنوى به بار آورد که در این صورت، ایجاد ارتباط، رجحانى نخواهد داشت و این یک استثنا است؛ اما اصل و قاعده کلى، این است که زیانهاى مادى را براى تأمین مصالح معنوى، تحمل کنیم.
🔸️مثلا اگر گروهى از مسلمانان در دارالکفر زندگى مىکنند و کفار آنان را به استضعاف کشاندهاند، بر ما لازم است که براى رهایىِ آنها تلاش کنیم تا از زیر بار کفر و ستم آزاد شوند و طبیعى است که رسیدن به این هدف معنوى، بدون خسارتهاى مالى و جانى براى مسلمانان تحققپذیر نیست. مؤمنانى در مکه، در چنگال کفر گرفتار شده بودند و اکنون که مسلمانان در مدینه، جامعهاى تشکیل داده و سیادت داشتند، باید براى رهایى آنها تلاش مىکردند و بدیهى بود که مىبایست هزینه سنگین و زیانهاى جانى و مالى آن را نیز تحمل مىکردند تا بتوانند آنان را نجات دهند، و این نه تنها کارى صحیح و ارزشمند، بلکه واجب بود.
📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۱۰۰
📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
🌙
@mesbahyazdi_ir