❌ کاسه داغ تر از آش شدن ❌ بارها شنيديم و خوانديم كه يكی از عقايد مهم اهل تسنن، عدالت جميع اصحاب پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله می باشد. مثلا قرطبی در اين رابطه می نويسد: «فالصحابة كلهم عدول» 📌ترجمه: « همه صحابه عادل هستند.» 📚(الجامع لأحکام القرآن، ج۱۹،ص۳۵۰) 👈جالب اينجاست هنگامیكه به کتب تاریخی و حدیثی اهل تسنن، مراجعه می نمائيم درگیری هایی را در بین صحابه مشاهده می کنیم که هر شخصی را به تعجب وا میدارد که نمی داند باید این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را قبول کند یا سیره عملی صحابه که عدالت یکدیگر را زیر سوال برده و مخالف با این قاعده بودند؟ که به قطره ایی از این دریای بی کران اشاره می نمائیم: 🔺روزی عباس بن عبد المطلب و امام علی علیه السلام به خاطر اختلافشان بر سر یک مساله ای به پیش عمر بن خطاب می آیند که عباس در ابتدای صحبت به عمر می گوید: «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ اقْضِ بَيْنِى وَبَيْنَ هَذَا الْكَاذِبِ الآثِمِ الْغَادِرِ الْخَائِنِ.» 📌ترجمه: «ای عمر بین من ( عباس) و بین علی که دروغگو و گنهکار و فریبکار و خیانتکار است قضاوت کن.» 📚(صحیح مسلم،ص۸۳۹) چند نکته: 1⃣ بسیار جالب است که علمای اهل تسنن در طرفداری از صحابه این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را درست کردند ولی می بینیم که خود اصحاب اولین نفراتی هستند که این قاعده را نقض می کنند و عدالت یکدیگر را زیر سوال می برند. 2⃣ هنگامی که اصحاب خودشان هم این قاعده قبول را ندارند، چرا اهل تسنن از صحابه تبعیت نمی کنند و پایشان را فراتر از آنان می گزارند؟ [اسکن کتاب در ذیل مشاهده فرمائید] ‎🆔 @meshkatehedayat