« آنچه از حضرت علی و فاطمه به ما گفته میشود اغلب اسطوره ای و غیر تاریخی است. اگر وجود طبیعی تاریخی شان را بررسی می کردیم آنها به ما بسیار شبیه تر و نزدیک تر بودند. شاید حتی برخی از ماها از آن الگوهایی که در یک جامعه قدیمی عربی زندگی می کردند به لحاظ فرهنگی و تمدنی جلوتر باشیم. اما چرا آنها به اسطوره ها تبدیل شدند. این اسطوره ها در ذهن ما هستند و هر کنشی که انجام میدهیم باید مقایسه کنیم با آن اسطوره ها و البته نمیگویم آنها واقعاً چگونه زیستند چون از منظر نگاه فرقه ای شیعی که در واقع اینها را تبدیل کرده به مجموعهای از بتها که این بت ها بر ذهن ما حاکم است که گویا انسانی اصلا نیستند». همین نقل کوتاه نشان می دهد که درک و اطلاع دکتر محدثی از تفکر شیعه به لحاظ مبانی دین شناختی و انسان شناختی تا چه حدّ ضعیف است . 🔰4.سویة دیگر سخنان دکتر محدثی نقد فرهنگ معاصر ما ایرانیان است که البته بسیار کار لازم و بایسته ای است . ما جز از راه آسیب شناسی فرهنگِ امروزمان نمی توانیم در مسیر رشد و تعالی معنوی و مادی گام برداریم . اما متاسفانه ایشان به بهانة نگاه جامعه شناسانه، نه به نقد فرهنگ بلکه به ستیز با آن پرداخته اند و فرهنگ ایرانی را ، فرهنگ دورویی، تزویر و غیر انسانی معرفی می کنند. سوال این است که آیا این نقد فرهنگ است یا خودباختگی فرهنگی آن هم تحت تاثیر آموزه های جامعه شناسی غربی ؟! همین جاست که اهمیت علوم انسانی اسلامی و لزوم بازنگری در علوم انسانی رایج و سخن دغذغه مندان این عرصه، خود را نمایان می نماید . 🔰5.دکتر محدثی در نامة خود خطاب به حضرت استاد سبحانی چنین آورده است: « همچنین "احوط آن است که" وقتی دربارهی موضوعی سخن میگویید که دربارهی آن دانش کافی ندارید، نخست اندکی دربارهی آن مطالعه نمایید».شگفتا که برای جناب دکتر محدثی رواست که به نام جامعه شناسی دین، توهمات برخی جامعه شناسان غربی را، بومی سازی کنند اما برای اسلام شناسی مانند حضرت آیت الله سبحانی روا نیست که در عرصة فرهنگ و دین سخن بگویند!!!!!. 🔰6.دکتر محدثی برای گریز از اشکالات حضرت استاد به ایشان در عدم توجه به آموزه های اسلامی ، میان دین آرمانی و دین موجود تفاوت گذاشته و چالشهای خود را متوجه دین موجود و نه آرمانی می کند؛ گویا اساسا ایشان دین آرمانی را دینی بدون شریعت و فقه و چارچوبه های رفتاری در نظر می گیرد. خوب است ایشان در صورت فرصت نگاهی اجمالی به پاره ای آیات قرآن داشته باشند که به روشنی حریمهایی را برای ارتباط زن و مرد قائل می شود و در آیاتی صراحتا از دوستی زن و مرد نهی می نماید ( آیه 25 سورة نساء و 5 سوره مائده) ؛ مگر آن که مانند برخی روشنفکران، قرآن را هم زاییدة فکر پیامبر و یا شکل گرفته در بستر تاریخی- فرهنگی بدانند!!! البته خیلی هم جای شگفتی ندارد زیرا محدثی قبلا در سخنرانی دیگری، اساسا ازدواج را مانند آقای مصطفی ملکیان، غیر اخلاقی وانمود کرده است. 🔰 7 .آن چه موجب تاسف و شگفتی بیشتر است ، کار روزنامه کثیر الانتشار و دولتی اطلاعات است که مطالبی با این سخافت و اهانت را در صفحات خود چاپ می کند (روزنامه اطلاعات مورخ چهارشنبه 16 بهمن 1398 شماره مسلسل 27493) و حتی بعد از تذکر حضرت استاد آیت الله سبحانی ، در صدد توجیه بر می آید که « بدیهی است، منظور نامبرده ( دکتر محدثی) از عبارت «عرف سرکوبگر» در نشست مربوطه، مطلقاً معنای «دین» ندارد بلکه منظور از عُرف، «فضا و فشار اجتماعی» است که منجر به تغییر رفتار میشود. این عبارات در ادبیات علوم اجتماعی کاملاً مصطلح است که البته گاهی ممکن است منشاء سوءبرداشت شود.» 🔰 محمد جعفری
https://eitaa.com/meshkatnoor