⭕️ نقد سخنان آيه الله درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 2️⃣ ذيل تفسير آيه 186 سوره بقره در ج2 تفسير الميزان مي فرمايد: "دعا يكي از همان اسباب است ... با دعا يكي از اسباب وجود شي محقق مي شود." در بخش ديگري (ج2 ص 61-62) نيز ذيل تفسير همين آيه مي فرمايد: "علم به مقام خداي سبحان مي‏گويد درست است كه خداي تعالي چنين مقرر كرده كه مثلا در هنگام تحقق سير و حركت، نزديكي به مقصد نيز محقق شود، و در هنگام وجود آتش حرارت نيز پيدا گردد، ولي چنين هم نيست كه تنها وقتي آتش بود حرارت هم باشد، و يا وقتي آتش بود حرارت و سوزاندن هم حتمي باشد و خلاصه خداي تعالي با به كار انداختن نظام اسباب و مسببات قدرتش محدود نشده بلكه هم چنان قدرتش مطلقه است، مي‏تواند واسطه‏ها را از وساطت بيندازد و اثر را بدون فلان واسطه ايجاد كند، هم چنان كه در مورد معجزات مي‏بينيم آتش هست اما نمي‏سوزاند، و يا خوردن نيست ولي سيري و سيرابي هست. و همين توهم باعث شده كه خيال كنيم تخلف مسببات از اسباب عاديه محال است، هر جا جسم هست سنگيني و سقوط نيز هست، هر جا حركت هست نزديكي به مقصد نيز هست، هر جا خوردن و نوشيدن هست سيري و سيرابي هم هست و مانند اينها، در حالي كه در بحث‏ اعجاز گفتيم درست است كه ناموس عليت و معلوليت و به عبارتي ديگر وساطت اسباب ميان خداي سبحان و ميان مسببات حق است، و گريزي از آن نيست، و اما اين ناموس باعث نمي‏شود كه ما حدوث حوادث را منحصر در صورتي بدانيم كه اسبابش مهيا باشد، بلكه بحث عقلي و نظري و همچنين كتاب و سنت در عين اينكه اصل واسطگي اسباب را اثبات مي‏كند، انحصار آنها را انكار مي‏نمايد...حال كه اين معنا روشن گرديد، مي‏گوئيم: علم و ايمان به خدا ما را وادار مي‏كند تا معتقد شويم به اينكه آنچه محال ذاتي نيست و عادت آن را محال نمي‏داند دعا در مورد آن مستجاب است، كه قسمت عمده از معجزات انبيا هم مربوط به همين استجابت دعا است." 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی