🔰برخی از آرا و دیدگاههای برجسته آیت الله علامه مصباح یزدی ( رحمت الله علیه ) 🔸باب مباحث فلسفی ۱_اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از راه علم حضوری ۲_اعتقاد به باقی ماندن رسوبات ذهنی تفکر اصالت الماهوی در مباحث متعدد فلسفی با وجود اعتقاد به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ؛ مانند تعریف وجود ذهنی و اعتقاد به وجود کلی طبیعی در خارج و تعریف معقولات اولی و مبحث ذات و ذاتیات و .... ۳_منحصر دانستن رابطه تشکیکی وجود میان علل و معالیل طولی و اعتقاد به تباین ذاتی میان موجودات دیگر ۴_تفسیر جدید از قضیه معروفه الماهیه من حیث هی لیست الاهی ... ۶_انکار مقوله بودن مقولات عشر ۷_ انکار موجودیت هیولای اولی به عنوان یکی از جواهر ۸_انکار معقول اول بودن مفاهیم به کار رفته در مقولات عشر و اعتقاد به معقول ثانی فلسفی دانستن آنها جز کیف نفسانی و کیف محسوس( البته با تردید درباره کیفیت محسوس) ۹_انکار وحدت شخصی عالم ۱۰_اعتقاد به تراکب صورت ها و تطبیق آن بر مصادیق فراوان ۱۱_انکار وجود خارجی وجود رابط در قضایا و ذهنی دانستن آن ۱۲_تبیین دقیق از رابطه علی و معلولی طولی و ایجادی ۱۳_ نادرست دانستن قاعده الواحد ۱۴_نادرست دانستن اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده الواحد ۱۵_اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص خویش ۱۶_ اثبات معلولیت جهان طبیعت با عالم ماده از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص ۱۷_ نادرست دانستن نظریه و ادله ملاصدرا در بحث اتحاد عقل و عاقل و معقول. و تبیین جدید آن با مبانی و ادله دیگر ۱۸_ اتقن البراهین دانستن برهان زمان برای اثبات حرکت جوهری و ناتمام و ناکافی دانستن ادله دیگر ۱۹_ ناتمام و مخدوش دانستن تقاریر مختلف برهان صدیقین و تبیین جدید آن با تکیه به مبانی فلسفی صدرالمتالهین ۲۰_ناتمام دانستن ادله اثبات عقول عشره طولی ۲۱_تبیین فلسفی فلسفه ی آفرینش جهان و انسان از راه حب ذاتی خداوند به ذات خویش ۲۲_ناتمام دانستن دیدگاه ملاصدرا در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء دانستن نفس و اعتقاد به افاضه نفس و خلق آن در ماده با فراهم شدن قابلیت در آن ۲۳_ ناتمام دانستن دیدگاه و دلیل ملاصدرا درباره مرگ طبیعی موارد بالا تنها بخشی از آرا و دیدگاه برجسته معظم له در فلسفه است 🔸باب مباحث معرفت شناسی و منطق ۱_اعتقاد به اینکه هر قضیه ای بی استثنا دارای چهار جزء است تصور موضوع و تصور محمول و تصور نسبت حکمیه و حکم ۲_انکار وجود نسبت حکمیه و وجود رابط در قضایا در خارج از ذهن ۳_اعتقاد به قیام ارتسامی معقولات اولی و قیام صدوری معقولات ثانیه در ذهن و نیز فعل نفس دانستن حکم در قضایا ۴_مشترک لفظی دانستن وجود رابط در قضایا و وجود رابط معلول نسبت به علت ایجادی ۵_اعتقاد به انتزاع معقولات ثانیه اعم از فلسفی و منطقی از علم حضوری ۵-اعتقاد به تحلیلی بودن قضایای بدیهیات اولیه ۶_اعتقاد به بر گرفته بودن بدیهیات اولیه از علم حضوری ۷_انکار معلومات پیش ساخته ذهن و عقل بشر آنگونه که عقلیون اروپا مانند دکارت و کانت عقیده دارند ۹_اثبات وجود موجودات مادی در خارج از راه اصل علیت و سنخیت میان علت و معلول ۱۰_یقینی دانستن وجدانیات و بدیهیات اولیه و فطریات در میان صناعات خمس ۱۱_اعتقاد به لمی بودن غالب براهین فلسفی در فلسفه ۱۲_تعمیم علیت حد وسط به علیت خارجی و علیت ذهنی در برهان لمی ۱۳_اعتقاد به ناکافی بودن حس و عقل بشر برای کسب شناخت های لازم در مسیر رسیدن به سعادت انسانی نیاز به وحی در این رابطه ۱۴_ برهانی دانستن قضایای اخلاقی و حقوقی ۱۵_اعتقاد به برگرفته بودن بایدها و نبایدها در گزاره های اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل و نتایج آن ۱۶_اعتقاد به زیربنا بودن قضایای بدیهی اولی هم برای گزاره‌های علمی و فلسفی و هم گزاره های اخلاقی حقوقی 👇👇👇