📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ : ۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتی‌هایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض می‌شود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار می‌گیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا می‌کند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است. ۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختی‌ها و ناراحتی‌های جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند. آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمی‌توان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچ‌گاه دچار بیماری و سختی‌های جسمی و روحی نمی‌شوند. ۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام می‌دهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام می‌گیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست. با توجه به این مثال می‌توان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ می‌توان گفت دعا، خود می‌تواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها اراده‌اش را تحقق می‌بخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل می‌کنیم و بهره‌مند می‌شویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام می‌رساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم می‌شویم. ۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر می‌کردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت‌گری فرموده‌ای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409). ۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایده‌ای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده می‌دارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال می‌شود. و فواید دیگر... پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمی‌توان نتیجه گرفت که چنین دعایی بی‌فایده خواهد بود. جمع بندی _غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند. _احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند. _افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد. آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام مطیعی؛ دانش پژوه دکترای کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor