◀️ نود و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "الهیات گشوده"با ارائه آقای دکتر دیباجی –سه شنبه 21 اسفند 97 : ⏪پیدایش این رویکرد الهیاتی از سال 1994م، با انتشار کتاب گشودگی خدا؛ چالشی مبتنی بر کتاب مقدس درباره فهم سنتی از خدا رسما اعلام موجودیت کرد. نویسندگان این کتاب که عبارتند از: ریچارد رایس (Richard Rice)، دیوید باسینجر (David Basinger)، ویلیام هسکر (William Hasker)، کلارک پیناک (Clark Pinnock) و جان ساندرز (John Sanders)، نظریه پردازان اصلی و بانیان خداباوری گشوده هستند. البته از افرادی چون پیتر ون اینواگن(Peter van Inwagen ) وپوکینگ هورن (John Charlton Polkinghorne )نیز به عنوان افراد موثر در پیدایش این جریان نام برده شده است.از این الهیات با اصطلاحات زیر یاد می شود: Open Theology,Open Theism,Openness Of God ,Neotheism,Free Theism,Evangelical Personalism,Relational Theism. 🔹4-موضوعات: در الهیات پویشی نگاه جدیدی به صفات خدا وجود دارد آنان بجای صفات خدا در الهیات کلاسیک از این صفات سخن می گویند: 🔸الف)عشق الهی: مهم ترین اصلی که قائلین به خداباوری گشوده را به سمت ارائه ی تصویر جدید از خدا کشانده است، مفهوم «عشق» است. 🔸ب)رابطه مندی. ) (Relationality خداوند مشتاقانه می خواهد که هر کدام از ما آزادانه وارد به یک رابطه ی فردی عاشقانه و پویا با او بشویم، بنابراین [این امکان را] برای ما گشوده گذاشته است که بر اساس خواست او یا بر خلاف [خواست] او دست به انتخاب بزنیم. 🔸ج) گشودگی (openness) مفهوم گشودگی دو مصداق دارد. از یک سو، خدا در تقابل با انسان و عالم گشوده است، به این معنا که در رابطه ی و کنش متقابل با عالم و بشر است:گشودگی خدا به معنی تغییرپذیری اوست. و از سوی دیگر، آینده گشوده است. براساس این تصور، آینده چه برای بشر و چه برای خدا قابل شناخت نیست؛ یعنی آینده به هیچ صورت از قبل دانستنی نیست و بخشی از آینده ،غیرقطعی وباز است. به نظر آنان خدایی که مشیت و خواست خود را بر بشر تحمیل کند، خدای عشق نیست. چرا که بر اساس رساله قرنتیان، باب سیزدهم، لازمه¬ی عشق بردباری، مهربانی، عدالت و خیرخواهی است. از نگاه آن ها اگر آینده گشوده نباشد و مشیت الهی از تمامی قدم ها و اعمال ما آگاه باشد، دیگر اراده ی آزاد بشر مفهومی نخواهد داشت. 🔸ج)مشیت خدا: قائلین به خداباوری گشوده معقتدند که این باور مسیحی که خداوند جزء جزء اجزای هستی و اعمال ما را در آغاز خلقت تعیین کرده است مبنی بر مشیت محض الهی، ایده ای آگوستینی است و نه آنچه کتاب مقدس بیانگر آن است. از همین رو، با بازگشت به متن مقدس و به آباء کلیسا و آراء آنها آراء پیش آگوستینی ایده ی مشیت محض الهی را رد می¬کنند. 🔸د) حاکمیت عام (general sovereignty): خداباوری گشوده ایده ی مشیت محض الهی را رد کرده و قائل به «حاکمیت عام» خداوند است، به این معنا که خداوند حدود و ضابطه های کلی هستی را بنیان نهاده، به بشر اراده ی آزاد و تام می دهد که بر اساس آن حتی می¬تواند عشق خداوند را رد کرده به آن پاسخ ندهد. به این گونه از آزادی، آزادی لیبرتاریانیستی(libertarian freedom) می گویند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=6007 @hekmateislami