📚: 📗 (۱۹۶۹-۱۸۸۳م) 🟢 از فلسفه نظری تاریخ یاسپرس: "یاسپرس"در رشته های پزشکی و روان پزشکی تحصیل کرد و از سال ۱۹۳۶ وارد فضای تدریس فلسفه شد.اندیشه های اساسی "یاسپرس" در فلسفه نظری تاریخ،در کتابی تحت عنوان "آغاز و انجام تاریخ" بیان شده است. 🟩: "کارل یاسپرس" فیلسوفی با اندیشه عمیق است و فلسفه از دیدگاه "یاسپرس" آن است که رسالت جهانی و تاریخی داشته باشد؛ 🟩: مفاهیم اساسی در فلسفه نظری تاریخ "یاسپرس"، یکی مفهوم خدا و دیگری مفهوم انسان و مفهوم رمز از دیگر مفهوم های رایج فلسفه اوست؛ 🟩: به عقیده"یاسپرس" وحدت بشر و تاریخ از طریق فلسفه و فیلسوفان عملی خواهد شد. "یاسپرس" هدف از وحدت تاریخ جهان را به دست آوردن سجایای انسانی و انسان والا و آفرینش معنوی می داند؛ 🟩: فلسفه نظری تاریخ "یاسپرس" با تبیین ادیان الهی از تاریخ، نزدیکی بسیار دارد. می توان وحدت سیاسی تاریخ مورد نظر "یاسپرس" را با اعتقاد به مهدویت یکی دانست؛ 🟩: معنای تاریخ از دیدگاه "یاسپرس" سفر کردن به دیار کمال و دستیابی بشر به بالاترین امکانات بشری یعنی تکامل روحی و معنوی است؛ 🟩: "یاسپرس" تکامل را فقط در پیشرفت مادی نمی داند بلکه معتقد است تاریخ هدفی والاتر دارد و آن تجلی هستی الوهیت است؛ 🟩: در مورد هدف تاریخ،نگرش فلسفی "یاسپرس" مشابه بینش مذهبی تاریخ است و آینده تاریخ را در وحدت ارواح انسانی پی می گیرد و دریک جمله تجلی الوهیت است؛ 🟩: آنچه عامل حرکت تاریخ در بینش "یاسپرس" است، نه دولت ها و حکومت ها و پیشرفت های فنی ونه حتی تمدن های جهانی هستند؛ 🟩: بلکه ظهور فیلسوفان و پیامبرانی است که تاریخ را به سوی معنویت و روحانیت سوق داده اند. وی ظهور شخصیت های تاریخی را نقطه عطف تاریخ می داند؛ 🟩: اندیشه فلسفه نظری تاریخ "یاسپرس "شباهت نزدیکی به باور داشت مهدویت دارد. هر دو بینش، به ایجاد نظمی جهانی مبتنی بر صلح، معنویت و سجایای الهی و بشری اعتقاد دارند؛ 📚 و نقد دیدگاه های فلسفه نظری تاریخ "کارل یاسپرس" به دو منبع ذیل مراجعه کنید: 🟢: آغاز و انجام تاریخ؛ کارل یاسپرس؛ ترجمه محمدحسن لطفی؛ نشر خوارزمی؛ 🟢: فلسفه نظری تاریخ؛ دکتر مجید کافی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50