📚 : 📙درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند. 📙؛ : این گروه و موسسه مرتبط با علم اسلامی و تمدن اسلامی، مجموعه نسبتا پراکنده و غیر منسجمی بود که شخصیت اصلی این گروه دکتر ضیاءالدین سردار پاکستانی هست. در مجموع نکات ذیل را در ارتباط با این گروه به صورت مختصر می توان بیان کرد: 🔶: در این گروه، مهمترین همکاران دکتر ضیاءالدین سردار، شخصیت هایی همچون منور احمد انیس،مریل وین دیویس، پرویز منظور، جروم آر.راوتز و آتشین بودند. 🔶: این گروه، واژه اجمالیون را در معنای تسخیر نوعی حرکت زیبایی شناسانه کل نگرانه،برای معرفی رهیافت های نظری خود در موضوعات مرتبط با اسلام ، انتخاب کرد. 🔶: برخلاف ایده های محوری بنیانگذاران اسلامی سازی دانش و موسساتی چون موسسه جهانی تفکر اسلامی و موسسه بین المللی تفکر اسلامی، اجمالیون معتقد بودند تفکر غرب دارای مبانی متضادی با مبانی موجود در جهان بینی اسلامی است. 🔶: از جهت تضاد مبانی، این گروه اعتقاد دارند، اسلام قابلیت سازگاری با علم غرب را ندارد و با تهذیب علم غرب، نمی توان به علم و دانش اسلامی دست یافت. 🔶: از نظر این گروه، نمی توان بنیاد های روش شناختی و معرفت شناختی غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گزاره هایی از آن را که با تفکر اسلامی متناقض هست، با مفاهیم اسلامی جایگزین کرد. 🔶: از نظر این گروه، برای رسیدن به اندیشه، علم و دانش اسلامی، باید روش شناسی خاص اسلام طراحی شود و تفکر و علم اسلامی، باید مبتنی برجهان بینی اسلامی طراحی و ارائه گردد و مبانی معرفت شناختی و اسلامی باید به عنوان الگو و زیر بنای معرفتی علم اسلامی در نظر گرفته شود. 🔶: طبق نظر این گروه، معرفت شناسی اسلامی نیز در قرآن و سنت نهفته است.در اسلام، اهداف وابزار علم به وسیله نظام اخلاقی اسلام معرفی و محول شده است. 🔶: اجمالیون معتقدند غرب در همه ابعاد تمدنی،فرهنگی، اقتصادی و... تهدیدی جدی برای دنیای اسلام به شمار می رود.تهدید جدی غرب این است که تلاش دارد ایده های خود را با ادعای جهان شمولی به صورت سلطه آمیزی بر کشور های اسلامی تحمیل کند. 🔶: ضیاءالدین سردار و همکارانش به بسیاری از حوزه های علوم انسانی، از سیاست گرفته تا مردم شناسی و حتی پست مدرنیزم پرداخته اند.این گروه در اواخر قرن بیستم، از هم گسسته شد، البته ضیاءالدین سردار با خانم دیویس، فعالیت های فکری خودرا تداوم بخشید. 🔶: آرای دکتر ضیاءالدین سردار حوزه و گستره وسیعی را شامل می گردد که می توان گفت عمده فعالیت های فکری سردار از سال ۱۹۷۷م، آغاز می شود که در سه حوزه اصلی فعال بوده است. این سه حوزه عبارتند از: 1⃣؛ بررسی رابطه اسلام، علم و تکنولوژی. 2⃣؛ نظریه پردازی نسبت به آینده تمدن اسلامی. 3⃣؛ مطالعات فرهنگی و پرداختن به پست مدرنیزم. 📙 در ارتباط با گروه اجمالیون، به منبع ذیل مراجعه شود: 📙روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان(مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان سال ۱۳۹۲. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50