تحلیل مناظره قسمت اول دوستانی که دو قسمت مناظره آقای حسینوند رو دیدند: ایشون به حدیثی از کتاب صحیح مسلم استناد میکردند من باب استفاده از مقبولات خصم 👈و الا که صحیح مسلم برای ما ارزش علمی ندارد نه تنها صحیح مسلم بلکه تمام احادیث اهل سنت به این بیان مرحوم مجلسی رحمه الله علیه ذقت کنید: 🛑كذا كتاب تنبيه الخاطر و مؤلفه مذكوران في الإجازات مشهوران لكنه رحمه الله لما كان كتابه مقصورا على المواعظ و الحكم لم يميز الغث من السمين و خلط أخبار الإمامية بآثار المخالفين و لذا لم نذكر جميع ما في ذلك الكتاب بل اقتصرنا على نقل ما هو أوثق👈 لعدم افتقارنا ببركات الأئمة الطاهرين ع إلى أخبار المخالفين.(۱) 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه در مقدمه کتاب شریف بحار الانوار وقتی در صدد معرفی منابع ای هست که از آنان در نوشتن کتاب بحار الانوار استفاده کرده است به کتاب تنبیه الخواطر که می رسد این گونه بیان می دارند❗ 🔺کتاب تنبیه الخواطر چون مشتمل بر مواعظ و حِکَم است و بین احادیث امامیه و آثار مخالفین جداسازی نکرده است( یعنی هم احادیث امامیه نقل کرده است و هم احادیث غیر امامیه) لذا ما فقط آن مقدار از کتاب تنبیه الخواطر نقل میکنیم که اطمینان به امامی بودن آن داریم 👈چون به برکت اهل بیت علیهم السلام از اخبار و احادیث غیر شیعه بی نیاز هستیم ثانیا طبق نظر خود اهل سنت کتاب صحیح مسلم اصحّ کتُب بعد قرآن است ➖حدیث مورد استناد طرفِ شیعه این بود👇 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلَاقَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَرْفَجَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «إِنَّهُ سَتَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ، فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا مَنْ كَانَ»،(2) 🔰 هر کسی که قصد داشت که بین امت واحده تفرق بیندازد هر کسی که باشد باید گردن او زده بشود.... پلان دوم: بعد از اینکه معاویه بر خلاف صلح نامه امام حسن علیه السلام خلافت را مورثی کرد و در صدد بیعت گرفتن برای فرزند نحس خودش شد: 🛑 فَبَايَعَ لَهُ النَّاسُ فِي سَائِرِ الْأَقَالِيمِ، إِلَّا عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي بَكْرٍ وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَالْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ وَابْنَ عَبَّاسٍ(3) 🔰معاویه برای پسر نحس خود در همه سرزمین های اسلامی بیعت گرفت و همه بیعت کردند بجزء ابن عمر و ابن ابی بکر و ابن زبیر و ابن عباس و امام حسین علیه السلام{ یعنی خلافت یزید مورد تائید صحابه و تابعین بوده ست} 📚منابع: 1: بحار ج ۱ ص ۲۹ 2:صحيح مسلم ج3 ص1479 3: البدایه و النهایه ابن کثیر ج ۸ ص ۸۶ ادامه دارد انشاءالله... ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi