❇️ كدام پيغمبری گفته: ای مردم! بياييد برای تان اثبات كنم که خدا هست؟! در آموزش اعتقادات، «زبانِ فطرت» بهتر است، یا ادبیات «برهانی» و یا «عرفانی» و یا «کلامی»؟ 💠 «ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ»(نحل/125) 💠 🔸در آموزش اعتقادات، لزومی ندارد ادبيات ما مبتنی بر برهان باشد. از اول، همه انسان ها را شكاك فرض كنيم و بخواهیم برای همه اثبات كنیم که خدا هست. كدام پيغمبری گفته: ای مردم! بياييد برای تان اثبات كنم خدا هست؟! بله، اگر كسی جدال می كرد، جوابش را می دادند. 🔹 اصلاً «موعظه حسنه» همین است که ببينی در عقل عملی و فطرت انسان، خداوند متعال چه بيم و انذارهايی را نهاده است، آن گاه بر اساس آنها با او صحبت كنی. 🔸 این زبان هم «موعظه» است، يعنی انسان را وارد عالم يقَظه و بيداری مي كند؛ و هم «شفا» است. وقتی انسان بيدار شد، می خواهد حركت كند، بايد بيماریهای قلبی اش علاج شود، قرآن اين كار را می كند و بیماری قلب را درمان می کند. 🔹 آن چنان که در حكمت يونان انسان را بر مدار عقل نظر تعريف می کردند [و میگفتند: ] «ای برادر تو همه انديشه ای»، نادرست است. تو «همه انديشه» نيستی. مخاطب انبيا مجموعه وجودی انسان ـ فطرت و عقل عمل و عقل نظر با هم ـ است. اصل انسان ايمان است، بعد انديشه او. ✅ زبان آموزش اعتقادات حتماً بايد «زبان فطرت» باشد. بايد ادبيات غالب ما ادبيات وحی باشد كه زبان فطرت است، زبانی است كه خالق فطرتِ انسان، با آن زبان با انسان سخن گفته است. جواب های ائمه در بسیاری موارد با جواب های ما فرق می كند و به فطرت رجوع می دهد. (جزء 14) 👇 ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir