•••༻﷽༺••• ⏪ أنا الَّذی أمهَلتَنی فما ارْعَوَیْتُ؛ خدایا من آن کسی هستم که مدام به من مهلت دادی، هیچ وقت برنگشتم و به خود نیامدم. 💥درمورد مهلت دادن و اتمام حجت به انسان، خداوند در سوره فاطر می‌فرماید: آيا ما به شما چندان عمر نداديم كه در آن هر كس كه بناى تذكّر دارد متذكّر شود و (عبرت گيرد؟ )... ⏪وَ سَتَرتَ عَلَیَّ فَما اسْتَحْیَیْتُ؛ گناهان مرا پوشاندی ولی من شرم نکردم و باز معصیت را تکرار کردم. 👈 «تو پرده پوشی کردی، باز من حیا نکردم»! ⏪ وَ عَمِلتُ بالمَعاصی فَتَعَدَّیتُ؛ من معصیت کردم و از حد گذراندم (تجاوز کردم) و کار من انتها نداشت. 👈 «نفس در ذهنم اوهام و نقشه های باطل را به صورت حق جلوه داد، تاجایی که سر حدّی نداشت و من همچنان تعدّی کردم.» ⏪ و أسقَطتَنی مِن عَینِکَ فَما بالَیتُ؛ تو مرا از چشم رحمت خود انداختی به واسطه این معاصی، حس میکردم که حال کدورت و تاریکی درمن پیدا می‌شود؛ و این یعنی از چشم تو دور شدن و باید متوجه شوم و زود برگردم . ◀️ کدورت نشانه ای بود که تو مرا از نظر رحمت خود دور کرده‌ای، من باید تدارک می‌کردم اماجبران نکردم و گذاشتم این کدورت ماند؛ و باز معصیت کردم، کدورت زیادتر شد! اصلا باک نداشتم که از نظر تو افتادم و به من توجه نداری❗️ 🌱 امام حسین علیه السلام فرمودند: گریستن چشمها و ترس دلها از رحمت خداست. 🌱 بنا بر روایات: خشکیدن اشک به خاطر «قساوت دل» است و «قساوت دل» به خاطر گناهان بسیار است . 👈 گناهان زیاد حس و حال دعا وشوق مناجات و لذّت عبادت را از انسان می‌گیرد. 👈 برعکس، کسی که خدا را بشناسد به رحمت او امیدوار است و از عقوبتش بیمناک و از حالت «خشیت» برخوردار می‌شود. در این صورت حس دعا و تضرّع و... به درگاه خدا پیدا می‌کند. ↩️ معنای حلم و ستر پروردگار و تمثیلی لطیف درباره آن👇 ⏪ فَبِحِلْمِكَ اَمْهَلَتْني وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنی؛ خدایا من گناه را از حّد گذراندم، رعایت نکردم، حقت را محتَرم نشمردم، از خدایی که باید حیا داشته باشم شرم نکردم، تو پرده پوشی کردی. 👈 این پرده پوشی تو و پرده دری من تا جایی رسید که بردباری و حلمت بر من بسیار زیاد شد و دوران مهلتی که به من دادی طولانی شد ولی من پرده‌ای را که روی گناهانم انداختی مدام کنار زدم. 👈 مانند مادری که از خواب خود می‌گذرد و روی فرزندش را مدام می‌پوشاند و فرزند پوشش خود کنار می زند. ✍حلمدوام حلم خداوند در عالم دنیا و عالم بعد از مرگ چگونه است؟ ◀️ دوام حلم پروردگار در برابر گناهان تا رسیدن عبد به فعلیّت محض است. عالم بعداز مرگ دیگر عالَم استعداد نیست! بعد از مرگ انسان هر فعلی که انجام داده دیگرتغیر نمی‌کند. 👈 درصورتی که عالم دنیا، عالم استعداد و جای برگشت است. لذا انسان تاقبل از سکرات موت می‌تواند توبه کند و اعمال نیک را جایگزین کند. پس نه سعید می‌تواند در سعادت خود مغرور باشد، و نه شقی می‌تواند از رحمت خدا مأیوس باشد و بزرگترین گناه، یأس از رحمت خداست. ⏪حتّی کَأنَّکَ أغفَلتَنی؛ پرده پوشی ات به جایی رسید که گویی تو دیگر از من غفلت داشتی. 👈 اینقدرمهلت دادی و اینقدر بردباری و حلم داشتی بر ما که توهم کردیم بر اینکه اگر خدا متوجّه ما بود گوشمالی می‌داد. ⏪و مِن عُقُوباتِ المَعاصِی جَنَّبتَنی؛ و از عقوباتی که بناست در اثر نافرمانی تو به ما برسد، ما را برکنار کردی. 👈 معصیت انجام دادیم و ما را عقوبت نکردی. ⏪ حَتّی کَأنّکَ استَحییتنِی؛ کار من به جایی رسید مثل اینکه تو از من حیا کردی! درصورتی که ماباید از تو حیا کنیم. 👈 مطلب به عکس شد! حلم تو آنقدر واسع بود که مستلزم عقوبت بودیم ولی عقوبت نکردی ❗️ 👈 پروردگارا! عصیان من از روی غلبه هوا و تسویل نفس است نه استکبار. ادامه دارد... ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin