🔸
#فقه
💠
اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی
👤
#استاد_حسینی_نسب
🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل
#شفاهی بوده و عرب
#فصیح هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار
#ساباطی، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم.
دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان
#ادیب یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند
#زرارة، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب
#فقهی نداشته و کتاب معروف او در
#جبر و اختیار و علم
#کلام است. روایات
#فقهی زرارة، عمدتا توسط
#حریز بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن
#بکیر أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات
#استصحاب، باید مو را از ماست کشید.
دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن
#محبوب و محمد بن
#مسلم. اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است.
📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa