📚 انحلال در جعل؟؟؟!!! استاد در بحث دلالت امر بر مره و تکرار، به بحث انحلال در جعل پرداخته و بیان کردند که در انحلال در جعل، فرقی نمی کند که خطاب، مطلق باشد، انحلال در جعل مانند وضع عام موضوع له خاص است. در وضع عام موضوع له خاص، مثلا زعیم با یک عملیۀ التسمیه، نام تمام افرادی که در یک روز متولد شده اند را علی می گذارد و در این صورت، فرقی نمی کند که از تعبیر عام استفاده کند و بگوید وضعت اسم علی لکل مولود فی هذا الیوم و یا از تعبیر مطلق استفاده کند و بگوید وضعت اسم علی للمولود فی هذا الیوم؛ بر همین وزان، چه مولی بگوید یجب اکرام العالم و چه بگوید یجب اکرام العلماء، با یک عملیۀ الجعل، برای هر عالمی وجوب اکرام جعل می شود و این همان انحلال در جعل است. البته تفاوتی بین مثال وضع عام موضوع له خاص با انحلال در جعل وجود دارد؛ در صورتی که موضوع حکم را شرط فعلیت حکم بدانیم، پس مولی، تنها قضیه ی شرطیه را جعل می کند و انحلال در جعل به این لحاظ نداریم. مثلا در اذا زالت الشمس فیجب الصلاۀ می توان گفت که هنگان هر زوال شمسی، وجوب صلاتی حادث می شود، بنا بر این، شارع، تنها همین قضیه ی شرطیه را جعل کرده و هرگاه موضوع محقق شود، وجوبی در عالم اعتبار متولد می شود نه این که شارع، مباشرۀً جعل وجوب های متعدد کرده باشد 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2172&pid=7825#pid7825