📚 کارائی حمل شایع صناعی در کشف معنای حقیقی!!!!!!؟؟ در مورد علامیت حمل شایع صناعی بزرگانی از جمله محقق عراقی اشکال کرده و فرموده اند: ملاک در حمل شایع صناعی اتحاد وجودی بین دو مفهوم است مثل اینکه وقتی تعبیر «الانسان متعجب» به کار برده می شود، نهایتا روشن می شود که دو عنوان انسان و متعجب در مصداق متحد هستند، اما در مورد مفهوم نفعی حاصل نمی شود. استاد شهیدی در پاسخ از اشکال محقق عراقی فرموده اند: کشف اتحادی وجود بین موضوع و محمول کافی است؛ چون با صحت حمل شایع صناعی مقصود این است که احکام مترتب شده بر محمول، منطبق بر موضوع است.... علاوه بر اینکه در برخی موارد با حمل شایع صناعی و انجام سبر و تقسیم معنای لفظ قابل فهم است. به عنوان مثال اگر در معنای «صعید» شک وجود داشته و مشخص نباشد که معنای آن مطلق وجه الارض است و یا اینکه خصوص تراب است، با استفاده از تعبیر «الحجر صعید» و صحت این حمل در نزد کسی که معنایی از «صعید» در مرتکز او وجود دارد، کشف می شود که مفهوم «صعید» معنای عام است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1756