▫️نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت»: ادعای آقای مدرسی طباطبایی داستان است 🎤گفت‌وگو:محمدجواد حسین‌زاده 🔸اواخر سال 1401 از کتابی با عنوان «مکتب در امتداد هدایت» رونمایی شد. این کتاب که با مقدمه آیت‌ الله سید علی میلانی روانه بازار نشر شد، در نقد کتاب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی با عنوان «مکتب در فرایند تکامل» نوشته شده است، کتابی که سال‌ها پیش متن انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده، چندین جلسه نقد برای آن برگزار و مطالبی نیز در نقد آن نوشته شده بود. آنچه کتاب «مکتب در امتداد هدایت» را به عنوان نقد مفصل کتاب پیش گفته بر سر زبان‌ها انداخت، حرف‌ها و حواشی مطرح شده در مراسم رونمایی از کتاب و مقدمه آیت‌الله میلانی است. آقای مدرسی طباطبایی پس از مطالعه مقدمه نکاتی را در قالب نامه برای آقای جعفریان می‌نویسد. در کنار مقدمه خواندی کتاب تازه منتشر شده و پاسخ خواندی آقای مدرسی به آن، جای گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت» در رسانه‌ها خالی بود، بویژه آنکه واکنشی آشکار به نامه اخیر آقای مدرسی طباطبایی در رسانه وجود نداشت. از این رو، وبگاه مباحثاث به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامحسن محرمی نویسنده کتاب رفت تا درباره انگیزه نوشتن کتاب و برخی حواشی آن، نظر وی را جویا شود. 🔹حوزه‌ی خواهران این کتاب را به من دادند. من یک نوشته‌ی ناقابلی داشتم و آن‌ها در آنجا به عنوان کتاب درسی چاپ کرده بودند. این کتاب را هم دادند ببینیم که چگونه است و این کتاب هم کمک‌درسی باشد. آن زمان فتوکپی این کتاب را به من دادند.گفتم که این کتابی است که نگارش آن به نگارش علمای حوزوی شیعه شبیه نیست و بیشتر به نگارش‌های غربی‌ها شبیه است. 🔹آقای مدرسی طباطبایی اصلا در این کتاب، با روش کلامی سخن نگفته است، ایشان تاریخی می‌گوید. کسانی هم که کلامی حرف می‌زنند و کلامی جواب می‌دهند، او این‌ها را جواب خودش تلقی نمی‌کند. او می‌گوید که این‌ها جواب من نیست، من یک چیز تاریخی گفتم. منظور او این است که شما با ادله‌ی کلامی دارید در یک موضوعی استدلال می‌کنید و می‌گویید که باید این‌طوری باشد ولی من می‌گویم یک واقعیتی در گذشته وجود داشته است و من آن واقعیت را منعکس کردم. 🔹ادعای آقای مدرسی یک داستان است، اما آیا توانسته این داستان را تاریخ کند؟ نه، این داستان تاریخی نشده است، او فقط چینش کرده است. اما آن مستنداتی که ایشان از آن مستندات استفاده کرده است، آن مستندات چنین دلالتی ندارد. از لحاظ تاریخی مستندات آقای مدرسی دلالتی بر مدعای ایشان ندارد. 🔹این مسئله در نظر من نیست که ایشان یک فهمی از تشیع داشته باشد و فهم خودش را بگوید و من هم یک فهمی داشته باشم و فهم خودم را بگویم، من خودم را در این حد نمی‌دانم. من فهم علمای شیعه از زمان ائمه‌ی شیعه تا کنون را می‌گویم که فهم ما از شیعه این است و ما آن شیعه را می‌گوییم. نه این‌که فهم منِ محرمی در مقابل آقای مدرسی طباطبایی این است. من چکاره هستم که چنین فهمی داشته باشم؟ ما می‌گوییم: آقای مدرسی! شما که بالأخره این مدل تشیع را ارائه می‌دهید، این چیزی نیست که در طول قرون و اعصار و در 1400 سال، شیعیان چنین تشیعی را فهمیده باشند، این فقط فهم مخالفین ما از شیعه است. 🔹آقای مدرسی آدم فاضل و باسواد و آدم عالم و دانشمندی بوده است و خیلی از قمی‌ها هم ایشان را به عالمی و دانشمندی قبول دارند و همان زمانی هم که در قم بوده، همین روحیه را داشته است. شاید بعضی از افکار او خبر ندارند و او بعدا به این نتایج و این افکار رسیده است. شاید بتوان این توجیهات را در مورد ایشان گفت. من در این مورد که می‌فرمایید استقبال می‌کنند خیلی اطلاع ندارم، ولی خط فکر آقای مدرسی در بین تعدادی از قمی‌ها در سطح پایین وجود دارد، یعنی در سطح شاگردان؛ نه این‌که در سطح بالا و بزرگان باشد. در حد اساتید و بیشتر کسانی که در دانشگاه درس خوانده‌اند وجود دارد. 🔴 مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/24062 🔻🔻🔻 @mobahesat