⚡️زیارت عاشورا از دور و رفع حوائج 🖋مریم هدایت اخیراً پستی با عنوان "کرونا و دفع آن با زیارت عا‌شورا" منتشر شده‌است که در آن، تأثیر زیارت عاشورا در برطرف نمودن بلایا مورد چالش است. 📝آنچه نویسنده در پی بیان آن است به فرق بین «زیارة الحسین ع» و «زیارة قبر الحسین ع» در روایات بر می‌گردد؛ که محدثان و شارحان روایات طی نقل روایات مربوط به آن و فقیهان ضمن بیان احکام مربوطه، بدان توجه نموده‌اند و در کتب خود از آن بحث کرده‌اند و کشف جدیدی نیست. 📝روایتی که زیارت عاشورا را نقل می‌کند از کتاب کامل‌الزیارات است که از معتبرترین مصادر نقل زیارات ائمه ع به شمار می‌رود . وجود قرائنی در آن روایت، نشان می‌دهد ثواب‌های ذکر شده، به خواندن آن زیارتنامه از دور نیز تعلق می‌گیرد. از جمله: 1- پس از بیان ثواب‌های زیارت قبر امام حسین ع در روز عاشورا، راوی از امام باقر ع ثواب کسی که از راه دور زیارت کند را می‌پرسد. 2- در ادامه، علقمه از حضرت باقر ع دعایی برای زیارت از نزدیک و دعایی برای زیارت از دور طلب می‌کند. 3- علقمه در انتها گوید امام باقر ع فرمود اگر می‌توانی هر روز عمرت با این زیارت آن حضرت را زیارت کنی چنان کن که ان‌شاءالله همه آن ثواب‌ها برایت خواهدبود. (کامل الزیارات، ص 179) ⬅بنابراین خواندن زیارت عاشورا، فقط برای کسی نیست که در روز عاشورا در کربلا نزد قبر امام حسین ع حاضر باشد و از راه دور هم می‌توان آن زیارت را به امید برخورداری از آثار مذکور خواند. 📝آثاری که برای زیارت عاشورا نقل و سبب پایبندی متدینان به آن زیارت شده‌است منحصر به یک روایت نیست بلکه روایات متعددی برای بیان آثار قرائت "متن زیارت عاشورا" وجود دارد: 🔖 برای نمونه، در روایتی که متن کنونی زیارت عاشورا به همراه دعای بعد از آن نقل شده‌است؛ در انتهای روایت از قول امام صادق ع به صفوان چنین آمده‌است: ای صفوان، اگر حاجتی برایت پیش آمد، هر جا بودی به این زیارت، زیارت کن و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگارت بخواهد که برآورده‌شود از سوی خدا و خداوند، به امتنان، وعده خود به رسولش را خلاف نخواهد فرمود و الحمدلله (مصباح‌المتهجد- 2:782) 📌نویسنده روایات دیگری را که مضمونی شبیه به روایت مورد بحث او دارند –هر چند سندی متفاوت و بعضاً متن متفاوت‌تری دارند- با آن روایت یکسان دانسته، گمانه شایعه بودن آن آثار را مطرح می‌کند و اضافات را افزوده‌های راوی یا شارح یا املاکننده شمرده‌است. این احتمال، ▪علاوه بر اینکه نیاز به دلیل اثباتی دارد، ▪اشکالاتی در پی دارد همچون: - ناآشنایی با پدیده تقطیع در روایات، - تقطیع را دلیل بر زاید بودن اضافات دانستن، - ناسازگاری با کیفیت دقیق و مضبوط جمع روایات و ... 📌 اولاً احتمال اضافه‌شدن به متن روایات با این مقایسه‌های ساده اثبات‌شدنی نیست. ثانیاً حتی اگر بتواند از عهده اثبات چنان احتمالی برآید با روایات متعدد دیگری که صراحتاً آثاری را برای خواندن متن زیارت عاشورا چه می‌کند؟ 📌ایشان طی پستی دیگر، آثار نقل شده برای خواندن زیارت عاشورا را با سه چالش درونی روبرو می‌داند و 📌چکیده چالش‌های مطرح شده اینستکه: - متن زیارتنامه عاشورا بی‌ربط به شفابخشی است. - انتظار شفابخشی از آن متن عجیب و دور از واقع است. - امامان ع بلا را از خود دور نکرده‌اند پس از دیگران نیز نمی‌توانند دور کنند. حال آنکه 1⃣ این نحو ربط‌یابی برای ما که همه تأثیرات اسباب در عالم را نمی‌شناسیم درست نیست. کسی که فقط بخواهد با علوم طبیعی به حقایق امور این عالم پی ببرد مثل مورچه‌ای است که روی کاغذی حرکت قلم را می‌بیند. او فقط نوک قلم و سیاه شدن کاغذ در تأثیر آن را می‌بیند. اگر کسی بالاتر از آن را ببیند، دستی که آن قلم را می‌چرخاند، مغزی که به آن دست فرمان می‌دهد را هم می‌بیند و آنها را نیز در سیاه‌شدن کاغذ مؤثر می‌داند. در دفع و رفع بیماری نیز اسباب و تأثیرات آنها منحصر به شناخت بدن و تأثیرات آن از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها و میکروب و ویروس نیست بلکه اسباب و امورات معنوی هم دخالت دارند هرچند شاید ما هنوز آن اثار را نمی‌شناسیم. 2⃣ اینکه کسی بگوید متن زیارت عاشورا، ذکر مصائب است و آن بزرگواران خود در معرض بلا بودند و از خود دفع بلا نکردند پس این زیارت در دفع بلا تأثیر ندارد، مثل آن است که کسی در پاسخ اینکه کودک برای رشد،علاوه بر غذا به آرامش و آغوش مادر هم نیاز دارد بگوید: - در سلول‌های کودک – آنطور که آزمایش‌ها نشان می‌دهد- جز آب و مواد غذایی چیزی نیست (چالش اول) - چطور مادری که خودش در فرآیند به دنیا آمدن این فرزند آنقدر زجر و درد و رنج می‌کشد می‌تواند منشأ آرامش و محبت برای فرزندش باشد؟ (چالش دوم) - اگر او آرامش و امنیت داشت، درد و ناآرامی‌های دوران بارداری و زایمان را از خود دور می‌کرد (چالش سوم). 🔹مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/22738 🔻🔻🔻 @mobahesat