🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه): 💠 آیه‌‌ی مُباهله این است : إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، - الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ، - فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ۷ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (آل‌‌عمران/آیات ۶۰، ۶۱ و۶۲) ♻️ زمَخشری در کَشّاف از نصّ حدیث عائشه، تصریح و تنصیص دارد که اصحاب کساء در ذیلِ آیه‌‌ی مباهله است. 💠 امر کساء و اصحابِ آن در یومِ مباهله بدان اهمیّت آن چشمگیر بود که عائشه، با این‌که خود از اصحابِ کساء نبود، و پدرش و خویشانش هم از جمله‌‌ی آنان نبودند؛ تمام خصوصیاتِ کساء و نحوه‌‌ی ورود، و ترتیبِ اصحاب کساء را اظهار داشت. ♻️ و اربابِ سِیر و اصحابِ خُبرت و بصیرت می‌‌دانند که شهادت و اظهارِ مثلِ عائشه تا بدان حد دقّت، چه اهمیّت بسزایی دارد. 💠 من [جناب علامه ره] از جوامع روائی و تفاسیر فریقِین، اگر بخواهم روایات و کلمات مفسّرین را در باره‌‌ی اصحاب کساء علیهم السّلام نقل کنم؛ که اصلِ فضیلت و مَنْقِبتِ اصحاب کساء بدین وصف، أعنی به وصفِ اصحابِ کساء و اصحابِ عَباء راجع به کریمه‌‌ی مباهله است، کتابی خواهد شد. ♻️ حال بدان که اگر در خبری آمده است که واقعه‌‌ی اصحاب کساء در امرِ دیگری بطور عادی و متعارف پیش آمد، چنان‌که در بعضی از روایات آمده است، ربطی به فضیلتِ اصحابِ کساء در امر مباهله ندارد. 💠 مطلب عمده و کلام مهم این است که بدانی شیعه‌‌ی امامیّه که در فضیلتِ اصحاب کساء سخن می‌‌گوید، منشأء آن آیه‌‌ی مباهله قرآن است که متنِ قرآن و ضروریِ دین، و اجماعِ قاطبه‌‌ی مسلمین است. 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۴۲۵ صفحه ۲۱۶ الی ۲۱۹ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌