📌 سابعا : این بحث رو در دو محور میشه بیان کرد : از حیث حکم شرعی 👇 اگر رابطه مرد و زن نامحرم به صورت سخن گفتن معمولی باشد اشکال ندارد، مگر آن که از روی لذت و شهوت باشد يا اينکه ترس افتادن در حرام و گناه باشد. خب در اینجا اگر بازی ایی که بین این افراد انجام می شود بازی ایی باشد که فقط کلامی صادر میشود و اصولا بازی های فکری باشد، مثل صحبت کردن بصورت معمولی است و بدون قصد لذت باشد حرام نیست و جایز است (دقت شود عرض کردیم جایز است نه واجب و جایز اعم از واجب و مستحب و مباح و مکروه است) بله اگر بازی با تحرک بدنی و لمس کردن باشه و یا با صداهای بلند و خنده های عجیب باشه یقینا مفسده داره و حرام است ( غالبا ارتباط بین محرم و نامحرم دائر مدار مفسده است) از حیث اخلاقی 👇 درست است که هر چیزی که جایز است را نباید انجام داد و یا استفاده کرد مثلا بستنی خوردن در خیابان در ملا عام برای یه طلبه معمم حرام نیست اما اخلاقا کار درستی نیست لذا اینکه بین طلاب بازی انجام شود باید دید هدف از این بازی چیه ؟! آیا اخلاقا درست است که یک طلبه با دیگران که نامحرم هستند بازی کنند؟! به نظر کار درستی نیست ✅ نتیجه گیری : این مطالب برای این بیان نشده که ما دیگران رو ترغیب کنیم که با نامحرمان بازی کنند ( به خصوص طلاب) برای این بیان شد، که چرا یه خانومی که استاد حوزه علمیه خواهران هست، باید به بدترین شکل ممکن واکنش به این موضوع نشون بدهند؟!؟!؟ عرض کردیم مشکل شرعی نداره، بله شاید برای برخی مشکل اخلاقی داشته باشه و ذی طلبگی با این کارها منافات داره ... اما این کارها حرام شرعی بود، باید ایشون در میون این جمع قرار میگرفت و باهاشون مهربانانه صحبت میکرد و نصحیت میکرد و امر به معروف و نهی از منکر میکرد ... اگر براشون مقدور نبود با واسطه برخی از افراد این جمع ( که دخترشون یا دامادشون باشه ) این مطالب رو بیان میکرد و میگفت که به جمع دوستانتون بگید که این کارها حرامه هست و ... اگر بعد چند بار نصحیت و تذکر دلسوزانه جواب نمیگرفت اونوقت جا داشت بره پیش کسی بیان کنه ... اونم نه هر کسی و هر جمعی و هر گروهی (مثل ) خب اینجا بیانش چه تاثیری داره؟!؟! جز بدنام کردن یه عده افراد که طلبه های این حوزه اند؟!؟ و شاگردان این اساتید هستند و در گروه حاضرند؟!؟ باید پیش کسی بیان کنه که بتونه این افراد رو هدایت کنه ( البته همه ی اینها بر فرض حرام بودن اون کار هست) ولی ایشون مستقیم بدون هیچ صحبتی و هیچ تذکر به این افراد، بدون فکر این مطلب رو در این گروه نشر دادن ... اگر این کار از طرف ایشون دلسوزی یا دغدغه یا خیر خواهانه هم بود، اشتباه بود و گناه نابخشودنی ایی هست (هدف راه رو توجیه نمیکنه) چون آبروی این افراد برده شد مگر نه اینکه امیر المومنین در نامه ۶۹ نهج البلاغة فرمودند : آبروى خود را هدف تيرهاى سخن مردم قرار مده. وقتی برای حفظ آبروی خود چنین میفرماید پس بردن آبروی دیگران بطریق اولی حرام است و باید محفوظ بماند درضمن به این نیست که حتما اسم اشخاص برده بشه بلکه با ایما و اشاره و وصف کسی را بشناسونیم این مصداقی از غیبته ... لذا این خانوم مردهای طلبه که در اون جمع بودند رو انجام دادند، چون در این گروه با اون محتوایی که بیان شد، پشت سر مرد ها حرف زده شد در حالی که در گروه نبودند و تعدادی از خانوموها این مرد ها را میشناختند (خانوم هاشون) سوال ما از ایشون اینه : اگر این افراد با این بازی کار حرامی هم انجام دادند نتیجه این بازی و رفت آمد که نیست.( معاذ الله) زنا هم می‌بود،آیا این گناه بدتر بود یا غیبت شما؟!؟! (البته از نگاه خدا نه بنده های خدا) الغیبة اشدُّ من الزنا ؟!؟!؟!؟!؟ لذا انتظار میره که این خانوم از تک تک این افراد حلالیت بطلبند؛ چون گناهای این خانوم حق الناس هست و با رضایت این افراد بخشیده میشود (غیبت و تهمت و بردن آبرو و ...) اما این افراد اگر گناهی هم کرده باشند حق الله است و باید در محضر خداوند متعال طلب حلالیت کند و ان شا الله خداوند متعال ما رو به رحمت رحمیه و رحمانیه خودش میبخشه ... پ. ن ۱ : واقعا نمیدونم تا کی طلبه های ما باید اسیر این اساتید در این حوزه های خاص باشند؟!؟!؟ پ.ن ۲ : جالبه که اساتید دیگه و مدیران هم توی همون گروه، در راستای حرف استاد به بدترین شکل ممکن اون افراد رو محکوم میکنند ( با این طرز بیان شاید حق دارند) پ. ن ۳ : مشکل بعضی از ما انسان ها اینه که؛ نصفه و نیمه می‌شنویم، یک چهارم می‌فهمیم، هیچی فکر نمی‌کنیم و دو برابر واکنش نشان می دهیم ◼️ ↷ 『 @modarese_novin 』◼️