﷽ 📍 نمونه های که حجّت خدا هستند❗️ 📌ممکن است روز قیامت بنده به خدا بگوید که یک سنخ اموری را که در اختیار من قرار دادی مانع عمل من شد: از نظر درونی به من شهوت دادی، غضب دادی و از نظر ظاهری چیزهایی در اختیار من گذاشتی که همین ها مرا در وادی فتنه ها قرار داد. خداوند علاوه بر آن، نمونه ای نشانش می دهد و کسانی را شاهد می آورد که همۀ چیزهایی که او آن ها را مانع انجام تکالیف می دانست به وجه اعلایش در زندگی آن ها بود؛ ولی در عین حال، تخلّف نکردند. در اینجا هم برخورد خداوند منطقی است. 📌راوی می گوید که از امام‌صادق(ع) شنیدم که حضرت می فرمود: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ يُؤْتَى بِالْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الَّتِي قَدِ افْتُتِنَتْ فِي حُسْنِهَا»؛ روز قیامت زن زیبایی را می آورند که مفتون زیبایی خودش شده بود. «فَتَقُولُ يَا رَبِّ حَسَّنْتَ خَلْقِي حَتَّى لَقِيتُ مَا لَقِيتُ»؛ آن زن می گوید: خدایا! این زیبایی را تو به من دادی و همین هم موجب شد که در وادی فتنه ها افتادم. می خواهیم سَبک استدلال های خدا را در روز قیامت ببینم چیست. روز قیامت خدا چگونه می خواهد حساب بکشد؟ بحث کلّی این جلسه من این است. «فَيُجَاءُ بِمَرْيَمَ(س) فَيُقَالُ أَنْتِ أَحْسَنُ أَوْ هَذِهِ قَدْ حَسَّنَّاهَا فَلَمْ تُفْتَتَنْ»؛ پس حضرت‌مریم(س) را می آورند و خداوند می گوید: نگاه کن تو زیباتر هستی یا مریم؟ او را هم ما زیبا کردیم؛ امّا مفتون زیبایی اش نشد و در دام شیطان نیفتاد. «وَ يُجَاءُ بِالرَّجُلِ الْحَسَنِ الَّذِي قَدِ افْتُتِنَ فِي حُسْنِهِ»؛ مرد زیبایی را می آورند که مفتون حُسنش شده بود. «فَيَقُولُ يَا رَبِّ حَسَّنْتَ خَلْقِي حَتَّى لَقِيتُ»؛ او می گوید: خدایا! این زیبایی را تو به من دادی؛ لذا من در وادی خلاف کاری افتادم. 📌«فَيُجَاءُ بِيُوسُفَ(ع) فَيُقَالُ أَنْتَ أَحْسَنُ أَوْ هَذَا قَدْ حَسَّنَّاهُ فَلَمْ يُفْتَتَنْ»؛ 📌پس حضرت‌یوسف(ع) را می آورند و به او گفته می شود: تو زیباتر بودی یا یوسف ما؟! او را هم زیبا کردیم، امّا در فتنه قرار نگرفت. 📌این موارد از مواهب است که خدا به او داده و همان ها را عذر برای عدم انجام تکلیف آورده است. گاهی ممکن است کسی بخواهد از ناحیۀ گرفتاری ها عذر بیاورد، مثلاً می گوید: چنان زیر فشار ناراحتی ها قرار گرفتم که واجب را ترک کردم و به این معصیت افتادم. به خاطر مصیبت های دنیا بود که دیگر نتوانستم تحمّل کنم. 📌گاهی انسان در یک سنخ گرفتاری های دنیویّه که قرار می گیرد، آنجاست که خلاف کاری می کند، معصیت می کند و ترک واجب می کند. 📌«وَ يُجَاءُ بِصَاحِبِ الْبَلَاءِ الَّذِي قَدْ أَصَابَهُ الْفِتْنَةُ فِي بَلَائِهِ»؛ و کسی را می‌آورند که گرفتار بلیّه های دنیایی بوده و از همین ناحیه انحراف عملی پیدا کرده است. 📌 «فَيَقُولُ يَا رَبِّ شَدَّدْتَ عَلَيَّ الْبَلَاءَ حَتَّى افْتُتِنْتُ»؛ او می گوید: خدایا! مرا تحت فشار گذاشتی و همین باعث شد انحراف عملی پیدا کنم. «فَيُجَاءُ بِأَيُّوبَ(ع) فَيُقَالُ أَ بَلِيَّتُكَ أَشَدُّ أَوْ بَلِيَّةُ هَذَا فَقَدِ ابْتُلِيَ فَلَمْ يُفْتَتَنْ»؛1️⃣ 📌پس حضرت ایّوب(ع) را می آورند و به او گفته می شود: آیا فشاری که روی تو بود شدیدتر بود یا بلایی که متوجّه او شد؟! او مبتلا به بلا شد، امّا منحرف نشد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 7، ص286 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani