شُعور از ریشه شَعر به معنای مو می باشد. کسی که دارای فهم دقیق ومو شکافانه باشد، اهل درک وشعور است. بنابراین منافق گمان می کندکه دیگران را فریب می دهد واین ناشی از کمبود فهم دقیق ونداشتن درک است.(۱) فرق لا یَشعُرُوبا لایَعلَمُ: لایَعلَمُ به معنای ندانستن است؛ ولی لایَشعَرُ حاوی دو مطلب است: ۱-موضوع ظریف است ودرکش مهم است. ۲-این تعبیر بار منفی دارد ،یعنی نمی فهمد.(۲) 1⃣-ندانستن عیب نیست،ولی کسی که سرخود را زیر برف کرده ونمی خواهد بفهمد عیب است، برای همین خداوند درمورد شخصیت منافقین از کلمه ما یشعُرُ استفاده می کند. 2⃣-طبق آیه ۱۱و۱۲سوره بقره منافقین تَوَهُّم اصلاح جامعه را دارند وخود را اصلاح طلب می دانند،درصورتی که خودشان ازهمه فاسدتر هستند. 3⃣-علامه طبرسی درمورد کلمه مایَشعُرون می فرمایند:از این آیه می توان این مطلب را استفاده کرد که گمراهان ممکن است خود را هدایت یافته فرض کنند ورستگار بدانند واین طور نیست که هر گمراهی به انحراف وگناه خود عالم باشد.(۳) 4⃣-استاد حسین شاه عبدالعظیمی می فرمایند: تبصره‌: علماء اخلاق فرموده‌اند: هر موجودی در عالم خلقتش، ویژگی دارد و ویژگی انسان نفس ناطقه است ‌پس اگر آن ادراك را در محل خود صرف ننمود، از وصف انسانیت خارج و داخل در مرتبه بهیمیت (حیوانیت) شود. چنانچه تدارك نكرد، یعنی نفس را بازنگرداند به معارف حقه و طاعت الهیه‌، كم كم تنزل نموده تا به مرتبه نبات و جماد و در زمره «‌ما یشعرون‌» محسوب خواهد شد. علاج آن ممكن است به درك فضائل و ترك رذائل باشد كه در این باب كتابهای اخلاق تدوین گردیده‌ است.(۴) (۱).تفسیر نور ذیل آیه۹ سوره بقره (۲).لغت نامه تفسیری استاد بهرام پور (ص۳) (۳).تفسیر مجمع البیان ذیل آیه۹ سوره بقره (۴).تفسیر اثنی عشر ذیل آیه۹ سوره بقره به منتقم مدیا بپیوندید. ✅ https://eitaa.com/joinchat/2522284079Cef4e1a3233