☘مروری بر درسهای توحیدی حضرت استاد ☘ چکیده مطالب مطرح شده در جلسه چهارم علم حقیقی 1.اموری، ارکان عالم آفرینش هستند.،مانند توحید، معاد، نبوت که قابل شک نیستند. تنها رکن رکین وقیوم مطلق جهان خداوند است، وخداوند برای فعلش غایتی قرار داده که آن را می‌گویم قیامت یا معاد . 2.برای اینکه انسان بتواند سیر از توحید تا معاد را انجام دهد انبیا را قرار داده است. 3.اینکه عده‌ای به خداوند شک می‌کنند بخاطر شدت ظهور است. چون‌ما قبل از اینکه موجودی را ببینیم اول خدا را می‌بینیم  نور خداوند نوری است که اینها را روشن کرده است. 4.معاد هم قابل شک نیست . خداوند در قرآن می‌فرماید: سوره عنکبوت آیه ۵۴ :( و یستعجلونک بالعذاب و ان جهنم لمحیطه بالکافرین )  «از تو به تعجیل عذاب می طلبند در صورتی که عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است.» 5.پس نه شک به نور قابل قبول است  . نه جهل به نور قابل قبول است همه نسبت به خدا ومعادیقین دارند . اما عده‌ای به این یقین خودشان علم ندارند. 6.ما اگر بخواهیم خود را درک کنیم اول باید اورا درک کنیم  اودر محدوده ادراکی ماهست.(اما خداوند با آن مراتب عمیق روحی و قلبی ادراک می شود.) 7.اما خدایی که عبارتست از وجود مطلقی که همه جا را گرفته‌است .درون ما، بیرون ما، نمی‌شود او را درک نکنیم این از غفلت ناشی می‌شود، حواس من به چیز دیگری رفته است .این غفلت از وهم، ناشی می‌شود. 8.منتهی این خدایی که درکش می کنم و این قدر واضح است، با کدام مرتبه از مراتب ادراکی انسان درک می شود؟ با عقل و با روح درک می شود. یعنی همین الان قلب من دارد خدا را مشاهده می کند. روح من دارد خدا را مشاهده می کند. منتهی من در ادراک خودم به مرتبه ادراک قلب نرسیده ام. 🔸قرآن  در سوره المطففین در آیه ۱۴ می فرماید : ( کلابل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون ) چیزی که هست روی قلب من را زنگار گرفته است. 9.اتصال بین ماو قلبمان قطع است. فرق ما با حضرت علی ( ع) در همین است .ازحضرت پرسید ند؟ آیا خدا را دیده ای؟ فرمود :بله، با قلبم دیدم. خدایی که نبینم عبادتش نمی کنم. 🔸قلب ما آن مرتبه ای است که همین الان خدا را دارد می بیند و این اختصاص به حضرت علی (ع) و انبیا ندارد. همه ما با قلب خودمان داریم خدا را می بینیم. منتهی روی قلب علی (ع) حجابی نیست. 🔸(ما کذب الفواد ما رأی) قلب پیامبر در آنچه که در معراج دید خطا نکرد. 10.خداوند،قابل شک نیست به خاطر اینکه، خدا معلوم اول است وموجودات معلوم ثانی، وقتی به درخت نگاه می کنم اول خدا را درک می‌کنم سپس درخت را می‌بینم. ولی چرا ما خدا را درک نمی کنیم و می گوییم :درخت آنجا هست. چون ما ، در مرتبه وهم هستیم ( وهم آن مرتبه‌ای است که انسان فعالیت‌های دفعی و جذبی خودش را در بعد حیوانی، تنظیم می‌کند. ) وهم شیطان درونی است .وشیطان بیرونی هم از بیرون این دو تا دست به دست هم می دهند. حتی با هم ضمیمه می شوند. انسان وهمش متورم می شود و به دنبال دنیا می رود. وهر انسانی مادام که در مرتبه وهم است یک شیطانی با او قرین هست. 11.قلب در مرتبه ملکوت و عالی است و وهم در مرتبه اسفل وپایین است . عالم ملکوت عالم قداست محض است . وتکبر وحسد در این مقام راه ندارد. شیطان در مرتبه وهم است وملائکه در مرتبه عقل هستند . شیطان کثرت بین است ولذا در عالم ملکوت جایی ندارد . اما عالم ملائکه عالم قداست وعقل است. همچنین انسانی که در مرتبه وهم مانده راه ندارد به عالم ملکوت چون این انسان ( حسد دارد ،تکبر دارد، طمع دارد، حریص است ......) وبه دنیال دنیا طلبی است وهم با این خصوصیات در عالم ملکوت راه ندارد. این انسان از دیدن خدا محروم است از یقین محروم است واز شهود قیامت محروم است. یعنی در مرتبه قلبش وروحش، راه ندارد. 12. دلیل بر اینکه انسانها در مرتبه وهم خودشان مانده اند، از مشاهده خدا محرومند. مطلب دیگر اینکه انسان تا در مرتبه وهمش مانده است در کثرت است . دوبین است یعنی دو تا می‌بیند(خدا .من ) وهم خدا را قبول دارد . با تقلید قبول دارد . قلب است که خدا را با مشاهده قبول می‌کند. قلب در انسان‌ها مختلف است ۱_ در بعضی ها، قلب مرده است که این قلب صاف به جهنم می رود ۲_اما بعضی قلب نمرده است .از بس بی اعتنایی کرده‌اند، در زیر وجود حجابها نفس ندارد باید عذاب بکشد .تا حجاب ها کنار برود .تا بتواند خدا را ببیند . 🔸حضرت علی ( ع) می‌فرماید از زمانی که حق را به من نشان دادند. شک نکردم علی ( ع) درمرتبه قلب است. قلب شک نمی کند .وحدت حاکم است . قلب خدا را می‌بیند جز خدا چیزی را نمی بیند . https://eitaa.com/moravej_tohid/3290🆔 @moravej_tohid