🎙 جلسه ششم در محضر ✨دقیقه 1 قائلین به وجوب خودشان دو گروه هستند. یک گروه معتقد به وجوب تخییری هستند که اکثر فقها اینگونه هستند و یک گروه معتقد به وجوب تعیینی هستند. ✨دقیقه 3 استدلال به روایات روایات در مورد وجوب نماز جمعه خیلی زیاد هست، تا جایی که می فرمایند : حتی 200 حدیث در این زمینه آمده ✨دقیقه 6 حدیث متواتر یعنی حدیثی که این قدر این حدیث نقل شده، حالا از یک امام یا از امامان متعدد و راویان متعدد، آن قدر نقل شده که جایی برای احتمال خلافش نیست و این حدیث قابل قبول است. ✨دقیقه 8 حدیث صحیح، حدیثی است که راوی او امامی است، یعنی شیعه اثنا عشری است. زراره از امام باقر (ع) روایت می کند :خداوند عزوجل واجب فرموده است بر مردم از یک جمعه تا جمعه دیگر سی و پنج تا نماز، یک نماز هست از میان این سی و پنج تا نماز که باید به صورت جماعت خوانده شود. ✨دقیقه 13 یک بحثی هست در بین فقها که می گویند : بعضی از روایات مطلقند، روایتی که مطلق است ما می‌توانیم اگر شک کردیم در قید، به اطلاقش تمسک کنیم، این بحث اصولی است. خیلی وقت ها هست که فقها از اطلاق روایات می آیند استفاده می‌کنند. وقتی که شک در تقیید می کنند از اطلاق روایت استفاده می کنند. ✨دقیقه 15 اطلاق باید در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 16 مطلقات قرآنی در مقام بیان نیستند. (قرآن بعدا در نزد ائمه (ع) جزئیاتش بیان شد.) ✨دقیقه 18 یکی از اختلافات بزرگی که معمولا فقها (اختلافات فتوایی) دارند، روی همین مسئله هست که آیا به فلان اطلاق می شود تمسک کرد یا نمی شود تمسک کرد؟ بعضی ها می گویند می‌شود به اطلاق تمسک کرد، بعضی می گویند، نمی شود تمسک کرد. ✨دقیقه 20 اگر شک کردیم که آیا قیدی هست یا نه، آیا می توانیم به اطلاق تمسک کنیم یا نه؟ می گویند : به اطلاقی می توانی تمسک کنی که در مقام بیان باشد. ✨دقیقه 22 مطلقات دو جور هستند، بعضی مطلقات هستند که در مقام بیان همه جزئیات و جوانب مسئله نیستند مثل اطلاقات قرآنی «کتب علیکم الصیام» «183،بقره» روزه بر شما واجب شد، حالا از کی تا کی؟ مهلتش تا چه وقت هست؟ چه کسانی باید روزه بگیرند یا نگیرند؟ (در صدد بیان نیست) بعضی هاشون (مطلقات) در مقام بیان هستند. https://eitaa.com/moravej_tohid/3543🆔 @moravej_tohid