🎙 جلسه پنجم در محضر 🔸 دقیقه 1 امام صادق (ع) : خداوند تبارک و تعالی برای مومنین یک ضمانتی کرده، راوی می گوید : آن ضمان چیست؟ (ضمانتی که کرده این است) فرمود : اگر انسان اقرار کند به ربوبیت خداوند و نبوت پیامبر اکرم (ص) و اقرار کند که حضرت علی (ع) امام است و بعد اعمالی که بر او واجب شده، اینها را انجام دهد، خداوند ضمانت کرده که او را در جوار خودش اسکان دهد. (در همسایگی خودش قرار دهد) 🔸 دقیقه 7 هیچ موجودی در عالم اثرش مال خودش نیست، همه ی اینها فقط آیینه هایی هستند که آثار را از خدا می گیرند و در ما منعکس می کنند، این توحید ربوبیت می‌شود، یا توحید سببیت فرقی نمی کند. ✨ خداوند رب است یعنی پروارننده موجودات است، چگونه موجودات را پرورش می دهد؟ اینکه اسباب کمال را در اختیارشان قرار می دهد. 🔸 دقیقه 9 مادر پرورش دهنده بچه نیست، کشاورز پرورش دهنده این بذر نیست. فقط خداوند پرورش دهنده است چون کشاورز از خودش اثری ندارد، اثر مال خداست. 🔸 دقیقه 10 خداوند رب العالمین است. (عالمین، گروه های مختلف موجودات) ✨ ربوبیت غایت دارد. 🔸 دقیقه 12 خدا چرا ربوبیت می کند؟ 🔸 دقیقه 13 یک فرقی بین ربوبیت خدا و ربوبیت سایر موجودات هست؟ الان یک مادر، بچه را که ربوبیت می کند و پرورش می دهد، برای این است که این بچه از لحاظ جسمی بزرگ شود. این غایتی که مادر دارد یک چیزی غیر از خودش است، قوی شدن و بزرگ شدن بچه یک چیزی غیر از مادر است...... هدف هایی که رب های دیگر دارند، آن هدف غیر از خود این رب است..... 🔸 دقیقه 16 اما خداوند از اینکه موجودات عالم را دارد پرورش می دهد، چه نفعی می برد؟ هیچ نفعی نمی خواهد ببرد، خداوند همه ی کمالات عالم را دارد...... ✨ فلاسفه یک حرفی دارند، می گویند : خداوند اگر کار می کند، اگر موجودات عالم را پرورش می دهد، برای خودش هست. یعنی این کار را می‌کند، موجودات بزرگ شوند و پرورش پیدا کنند، تا به خود خدا برسند، نه اینکه خدا از آنها استفاده کند، نه، اصلاً به خود خدا برسند، یعنی مظهر قوی خدا شوند. 🔸 دقیقه 17 غایت ربوبیت موجودات، خود خداست. 🔸 دقیقه 20 توحید صمدیت صمد یعنی مقصود، یعنی هدف... ✨ «الله الصمد»، یعنی خدا، مقصود همه ی موجودات است، چون همه ی کمالات را دارد..... پس هر موجودی که دارد به سوی کمال می رود، یعنی به سوی خدا می رود. 🔸 دقیقه 22 هرکسی هر چیزی را در عالم قصد کند، این خدا را در واقع قصد می کند، چون آثار مال خداست. ✨ هر کسی به دنبال چیزی می رود که از آن استفاده کند و خودش را کامل کند، یعنی دارد به سوی خدا می رود، این می شود توحید صمدیت 🔸 دقیقه 24 «یا ایها الانسان انک کادح ربک کدحا فملاقیه» «6،انشقاق» ای انسان تو داری به سوی خدایت کوشش می کنی تا اینکه بالاخره به خدا برسی و خدا را ملاقات کنی. 🔸 دقیقه 27 خداوند چگونه می خواهد موجودات را به خودش برساند؟ یک نردبانی باید بگذارد، یک نردبانی که انسان ها از این نردبان بگیرند و بروند تا به خدا برسند. خداوند برای اینکه انسان ها به او برسند، دین را برای انسان ها قرار داده است. ✨ دین یک سری مجموعه دستوراتی است که اگر انسان این دستورات را انجام دهد، به خدا می رسد. ✨ دین بر مبنای سه چیز استوار است : یکی آن کسی که این دین را به طور کلی و جامع از طرف خدا می گیرد و پایین می آورد. (نبی) یکی آن کسی که این دین کلی و جامع را برای ما تفسیر می‌کند. (امام) یکی، ما حالا بعد از این‌که دین تفسیر و تبیین شد، اعمالی را انجام بدهیم تا به خدا برسیم. (دستورات دین) 🔸 دقیقه 30 فرستادن دین از جلوه های ربوبیت خداست. 🔸 دقیقه 32 پیامبر، خیلی به جزئیات نمی پردازد، پیامبر یک کلی می آورد، این کلیات باید بعدا تفسیر شود. اینجاست که مثلاً امام صادق (ع) می آیند و آن جنبه فقه قرآن را در می آورد و تبیین و تفسیر می‌کند..... امام رضا (ع) می آید و آن ابعاد فلسفی و قرآنی و عقلی را از دین استنباط می کند. در مباحثاتی که در بارگاه مأمون با علمای مختلف دارد، بحث های کلامی و عقلی دین را، استدلال بر توحید، استدلال بر معاد، استدلال بر نبوت و امثال اینها را از دل قرآن بیرون می کشد. امام سجاد (ع) بُعد عارفانه دین را از قرآن بیرون کشیده است. 🔸 دقیقه 34 اینجا انسان اگر به این دستورات عمل کند، رشد می کند و بالا می رود. قرآن می‌فرماید : «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» «10،فاطر» این یک آیه ی خیلی جامعی، در حرکت صعود انسان به سوی خدا هست.... «کلم طیب» یعنی روح انسانی 🔸 دقیقه 36 عمل صالح آن اعمالی است که توسط امام از بطن قرآن استخراج شده و در اختیار ما قرار داده است. (واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات) https://eitaa.com/moravej_tohid/3773 🆔 @moravej_tohid