. مردی از قم در کتاب بحار روایتی به نقل از امام کاظم(ع) وجود دارد که پس از انقلاب اسلامی شهرت یافته و بر حرکت امام خمینی(ره) تطبیق شده است. عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ(ع)‏ قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏. اصل این روایت در کتاب تاریخ قم بوده که گویا مرحوم مجلسی از اصل عربی کتاب (نوشته قرن ۴) نقل کرده است. آنچه امروزه در دست است، ترجمه کتاب قم است که در اوایل قرن نهم به فارسی برگردان شده و این روایت با تفاوتی اندک در آن آمده است (ر.ک: ص ۲۷۷ چاپ مرعشی). @Mostabin فارغ از مباحث منبع و سند، و بدون هر گونه افراط و تطبیق‌گرایی در اخبار، و با احترام به هر برداشتی که ممکن است دیگران داشته باشند می‌توان گفت: هیچ بعید نیست چنین مطلبی از امام معصوم صادر شده باشد. زیرا آن حضرات از طریق رسول‌خدا به وحی متصل بودند و میراثی چون کتاب علی(ع) در دست داشتند و بنا به روایاتی از کتاب کافی و بصائر؛ محدَث (طرف گفتگوی فرشتگان) نیز بودند. از سوی دیگر، هرچند در اخبار مدح و ذم شهرها و مناطق و گروه‌ها انگیزه جعل فراوان وجود دارد، اما در این خبر انگیزه‌ای برای جعل به چشم نمی‌خورد. چون نه در تاریخ کسی را سراغ داریم که در قم قیام مهمی کرده و یاران و مردمانی چنین مقاوم (که در روایت وصف شده) داشته باشد و نه در عصر امام کاظم(ع) یا تألیف تاریخ قم (اصل عربی سده ۴ یا ترجمه فارسی سده ۹) دلیلی بر جعل روایت سراغ نداریم. برداشت خود امام خمینی هم نزدیک به این بود اما تأکید کرد که: «ما نمی‌دانیم، ممکن است». بنابراین نباید چنین مطالبی با قطع و یقین بیان شود؛ اما تطبیق خبر امام کاظم(ع) نیز دور نیست. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin