🟢 پاسخ خواندنی استاد مطهری به یک اشکال بر عبارتی از کتاب مسئله حجاب 🔹اصل عبارت استاد در کتاب: «ما این مسئله‌ را از نظر خودمان بیان می‌کنیم و استنباط خودمان را ذکر می‏نماییم و اما هر یک از آقایان و خانمها از هرکس که تقلید می‌کنند عملًا باید تابع فتوای مرجع تقلید خودشان باشند. آنچه ما می‌گوییم با فتوای بعضی از مراجع تقلید تطبیق می‌کند و ممکن است با فتوای بعضی دیگر تطبیق نکند (هرچند فتوای مخالفی وجود ندارد، هرچه هست به اصطلاح احتیاط است نه فتوای صریح). غرض ما از این بحث این است که شما با متون اسلام از نزدیک آشنا شوید و به منطق متین و محکم اسلام مجهز گردید». 🔸اشکال مستشکل: «این جمله ایهام می‌کند که دیگران شما را از آشنا شدن با متون اسلام مانع می‌شوند. این گونه جملات بسیار زننده است و مردم را نسبت به فقها بدبین می‌سازد». 🔹پاسخ استاد: «چنین مفهوم‌گیری را نمی‌دانم در «اصول» چه نامی دارد؟ اینها بهانه‌گیری است. سبحان الله! سکوت دیگران و توضیح و تفسیر مقنِع نکردن آنها سبب بدبینی مردم نمی‌شود؛ اما اینکه بیچاره‏ای جان بکند و بعد بگوید می‌خواهم شما از نزدیک با اسلام آشنا شوید موجب بدبینی می‌شود! اگر اینها بهانه‌گیری برای افتراس نیست پس چیست؟ فرضاً بدبین کند، به پیشنمازها بدبین می‌کند نه به فقها. حتماً شنیده‌اید که گرگ و برّه از یک نهر آب می‌خوردند و گرگ در بالا و برّه در پایین قرار گرفته بود. گرگ می‌خواست بهانه‏ای برای پاره کردن برّه پیدا کند، گفت آب نخور که آبها را گِل می‌کنی. برّه بیچاره گفت: آخر من که پایین ترم؛ فرضاً آب گل بشود که به طرف بالا برنمی گردد. گرگ گفت: عجب! فضولی و زبان‌درازی هم می‌کنی. فوراً پرید و برّه را درید. دریدن یک فرد تنها در یک شهر از طرف افراد به‌هم بسته فامیلی و طبقه‏ای بهانه زیادی نمی‌خواهد، کافی است که گفته شود عرض وجود کرده‌ای و عرض وجود «ذنْبٌ لایغْفَر» است؛ «وُجودُک ذَنْبٌ لایقاسُ بِهِ ذَنْبٌ». 📗 پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب‏، ص۴۲ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir