در هر دستوری از دستورات اسلام حکمت یا حکمتهایی نهفته است و به تعبیری که علمای فقه و اصول استعمال میکنند احکام تابع یک سلسله مصالح و مفاسد واقعی است؛
یعنی اگر اسلام چیزی را حرام کرده است چون مفسدهای وجود داشته است حرام کرده، خواه مفسده جسمی باشد خواه روحی، خواه به زندگی فردی بستگی داشته باشد خواه به زندگی اجتماعی، در هر حال یک ضرری در آن بوده است که حرام شده است.
یعنی تحریم تعبدی به این معنی که بدون دلیل یک چیزی حرام شده باشد اصلًا وجود ندارد، و هیچ عالمی از علمای شیعه چنین حرفی نمیزند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۵۷)
@motahari_nab