هدایت شده از یا رکنی الوثیق
مَحفِل المُتَعَلّمیـن: 4⃣بخش چهارم؛ تشویق زن‌ها به متعه 🔶🔹روایت شصت و چهارم 📜متن روایت: وَ قَالَ أَبُو جَعفَرٍ عَلَيهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ قَالَ لَحِقَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ «إِنِّي قَدْ غَفَرتُ لِلْمُتَمَتِّعِينَ مِن أُمَّتِكَ مِنَ اَلنِّسَاءِ» 📝ترجمه‌ی روایت: امام باقر علیه السلام فرمود: «همانا پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی (در معراج) به آسمان برده شد فرمود: جبرئیل علیه السلام همراهم شد و گفت: ای محمد! همانا خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: به راستی که من، زنان متعه کننده از امت تو را بخشیدم.» منبع: 📘من لايحضره الفقيه، ج ۳، ص ۴۶۳ 🔶🔹روایت شصت و پنجم؛ حتی خانم‌های مجردی که ثروتمند هستند و خواستگار زیاد دارند و نیازی به مردها ندارند هم متعه کنند! 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ بَشِيرِ بْنِ حَمْزَةَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ قُرَيْشٍ قَالَ: بَعَثَت إِلَيَّ اِبنَةُ عَمٍّ لِي كَانَ لَهَا مَالٌ كَثِيرٌ قَد عَرَفتَ كَثرَةَ مَن يَخطُبُنِي مِنَ اَلرِّجَالِ فَلَم أُزَوِّجهُم نَفسِي وَ مَا بَعَثتُ إِلَيكَ رَغبَةً فِي اَلرِّجَالِ غَيرَ أَنَّهُ بَلَغَنِي أَنَّهُ أَحَلَّهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ فِي سُنَّتِهِ فَحَرَّمَهَا زُفَرُ فَأَحْبَبْتُ أَنْ أُطِيعَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوقَ عَرْشِهِ وَ أُطِيعَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَعصِيَ زُفَرَ فَتَزَوَّجنِي مُتعَةً. فَقُلتُ لَهَا حَتَّى أَدخُلَ عَلَى أَبِي جَعفَرٍ عَلَيهِ اَلسَّلاَمُ فَأَستَشِيرَهُ قَالَ فَدَخَلتُ عَلَيهِ فَخَبَّرتُهُ فَقَالَ اِفعَل صَلَّى اَللَّهُ عَلَيكُمَا مِن زَوجٍ. 📝ترجمه‌ی روایت: شخصى از قريش گفت: دختر عمّه‌ام كه اموال زيادى دارد برای من (نامه‌ای) چنين فرستاد: تو فراوانىِ كسانى را كه از من خواستگارى كرده‌اند مى‌دانى، امّا من خودم را به ازدواج آنان درنياوردم. و من به خاطر شوق به مردان به سوى تو (نامه) نفرستادم جز اين‌ كه به من خبر رسيده است كه خداوند متعال در كتابش، آن (ازدواج موقّت=مُتعه) را حلال نمود و پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله در سنّت خويش آن را تبیین کرد. اما زُفَر (یعنی عُمَر) آن را حرام كرده است. 👈🏻پس من دوست دارم كه خداوند را در بالای عرشش اطاعت كنم و هم‌چنين پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله را اطاعت كنم و از زُفَر سرپيچى نمایم پس با من مُتعه کن. مرد قريشى گويد: به او گفتم صبر كن تا خدمت امام باقر عليه السّلام شرفیاب شوم و از آن حضرت مشورت بگيرم. پس نزد امام عليه السّلام رفتم و ماجرا را به حضرتش بازگفتم. پس حضرت فرمود: «انجام بده؛ صلوات خداوند بر شما دونفر از بابت این ازدواج!» منبع: 📕کافی، ج ۵، ص ۴۶۵ ✍🏻بیان: ✓به جهت تقیه، به طور علنی اسم عُمَر -لعنة الله و ملائکته و رسله علیه- در روایت ذکر نشده و اسم یکی از فقهای پیرو عمر که زُفَر بوده و چون هم وزن نام عمر است ذکر شد. ولی مراد، همان عمر است؛ زیرا او بود که اولین بار متعه یعنی ازدواج موقت را حرام کرد. ✓همچنین به جهت تقیه، لفظ متعه در نامه آورده نشد چون نامه سند مکتوب است و با آن می‌توان علیه یک نفر بیّنه اقامه کرد و اکثر جمعیت آن زمان و مکان، سنی بوده که متعه را حرام و زنا می‌دانستند. ✓جالب آن است که قصد و هدف آن زن فقط اطاعت از سنت پیامبر و مخالفت با دشمن پیامبر بود نه چیز دیگر. این را مقایسه کنید با زنان امروزی مدعی ایمان! 5⃣بخش پنجم؛ بیان عظمت متعه 💚ثواب بسیار متعه 🔶🔹روایت شصت و ششم 📜متن روایت: وَ رَوَى صَالِحُ بنُ عُقْبَةَ عَن أَبِيهِ عَن أَبِي جَعفَرٍ عَلَيهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِلمُتَمَتِّعِ ثَوَابٌ قَالَ «إِنْ كَانَ يُرِيدُ بِذَلِكَ وَجهَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ خِلاَفاً عَلَى مَن أَنكَرَهَا لَم يُكَلِّمْهَا كَلِمَةً إِلاَّ كَتَبَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِهَا حَسَنَةً وَ لَم يَمُدَّ يَدَهُ إِلَيهَا إِلاَّ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ حَسَنَةً فَإِذَا دَنَا مِنهَا غَفَرَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِذَلِكَ ذَنباً فَإِذَا اِغتَسَلَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ بِقَدرِ مَا مَرَّ مِنَ اَلمَاءِ عَلَى شَعرِهِ» قُلتُ بِعَدَدِ اَلشَّعْرِ قَالَ «نَعَمْ بِعَدَدِ اَلشَّعْرِ» 📝ترجمه‌ی روایت: عقبه گفت به امام باقر علیه السلام گفتم: آیا برای کسی که متعه می‌کند ثوابی هست؟ حضرت فرمود: «اگر با متعه، روی (خوش) خداوند تعالی را به جهت مخالفت با کسی که انکارش کرده اراده می‌کند، با آن زن، کلمه‌ای سخن نمی‌گوید مگر اینکه خداوند تع