📫 | لزوم تغییر نگاه به هویت روستایی در عرصه حکمرانی 👤 دکتر روح الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی : 🔘 مسئله هویت روستا تا الآن بیشتر اجتماعی و یا معرفتی دیده شده در حالی که در حوزه سیاست گذاری و حکمرانی هم باید به این مسئله پرداخته شود. 🏞️ هر طور نگاه کنیم قطعا زندگی و زیست در روستا شرافتمندانه تر از زندگی در شهر است؛ اما وقتی روستا را به لحاظ هویتی تخریب کردیم شهر کانون توجه‌ها شد. حتی بعضاً به لحاظ اقتصادی روستا درآمد زایی بیشتری دارد، نسبت به زندگی در حاشیه شهر ولی در روستا مبنایی برای زندگی و ماندن ایجاد نکردیم. 📈 همین الآن شاخص های بهداشت و آموزش در تهران از محروم ترین مناطق سیستان و بلوچستان کمتر است. عرض این است که مسئله سیاستی و حکمرانی ناظر به هویت روستایی هنوز در فضای اداره و مدیریت کشور وارد نشده است. من در همین مجلس در این ۳ سال به شما عرض کنم موضوعی به نام قیر رایگان شاید بیش از ۸ بار آمده در صحن مجلس مطرح شده که عمدتاً برای راه‌های روستایی بوده اما یک بار ما مسئله هویت روستا و بازیابی آن را در صحن مجلس نداشتیم و اگر هم مطرح شود ممکن است پس زده شود چرا که گفته می‌شود این مسئله صرفا توصیه اخلاقی است و تبدیل شدن آن به قانون، بودجه و برنامه میسر نبوده و این مسئله از دید برخی صرفا شعاری است. در حالی که برعکس است با ابزار های مختلف می شود هویت روستا را بازیابی کرد. 📺 در ابتدای دهۀ ۷۰ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی شعر طنز و هجو كه روستا را به تمسخر می‌گرفت پخش می شد؛ و تمام نمادهای روستایی را به تمسخر می گرفت بارها و بارها به عنوان تیزر این موارد پخش می شد به این شکل هویت از بین رفت و از طرف دیگر با انحلال جریان مترقی جهاد سازندگی متولی در روستا نداریم. تنها سازمانی که در روستا داریم دهیار و شورای ده است. که این‌ها نهایتاً مسئول پخش امکانات همچون طرح هادی و خیابان کشی و مسکن سازی هستند. در اساسنامه دهیار ۴۸ وظیفه ذکر شده است یعنی دهیار ۴۸ وظیفه را باید به اندازه کل دولت و نهاد های حاکمیتی انجام دهد. بعضی دهیارها اساسا داخل ده نیستند و در شهر زندگی می کنند قطعا ما متولی روستا نداریم. 🏙️ ما فکر می کنیم پیشرفت روستا یعنی روستا کارخانه، پاساژ، بزرگراه و ... داشته باشد؛ در صورتی که اینها علت توسعه نیستند اینها نهایتاً معلول توسعه هستند ولی ما معمولا از معلول‌ها شروع می کنیم و فکر می کنیم شهر به دلیل داشتن بزرگراه، پاساژ و سایر این‌ها آباد است. 🏘️ من یادداشتی نوشتم که در چند مؤلفه مقایسه کردم؛ که اتفاقا آنچه که می گویند مناطق محروم آباد است و آنچه که می گویند کلان شهر ویران است در مسئله فرهنگ عمومی، آسیب های اجتماعی، بهداشت، سلامت جسم و روان، زندگی پایدار، پایداری ازدواج و تربیت در هر پارامتری به وضوح روستا وضعیت بهتری نسبت به کلان شهر دارد. 👥 باید نگاه به روستا تغییر یابد. باید دید چرا که نهاد های اصیل اجتماعی موجود در درون روستا دیگر کار نمی‌کند. به عنوان مثال فرهنگ تعاون در روستاها که در مورد آن جناب فرهادی کتاب نوشتند؛ که چقدر فرهنگ تعاون و بنیان های همکاری اصیل است. اصلا این مضامین در روستا ها شکل گرفته است چرا این‌ها تبدیل به فرمول‌هایی برای پیشرفت برای امروز نمی‌شود. ما رفتیم اصل تعاون که یک اصل قرآنی است را با مدل تعاونی شوروی پیاده کردیم. حالا می گوییم تعاون در ایران کار نمی کند. حتی سازه ارباب رعیتی که مقایسه می شود با امروز، با تمام انتقاداتی که به آن وارد است من معقتدم که نظام ارباب رعیتی بسیار اجتماعی تر بود تا ساختار دلالی امروز در روستا‌ها. نظام دلالی امروز در روستاها ویرانگر و مخرب تر از نظام ارباب رعیتی چند دهه پیش در روستاها است. 🔻 نکته دیگر این است که تسهیلگران روستایی بعضاً خودشان روستایی نیستند یا حتی خودشان یک کارگاه روستایی راه اندازی نکرده اند و پشت میز نشین هستند. این مسئله نیز باعث می شود پیشرفت در روستا به معنای واقعی خود اتفاق نیفتند. 📌 | 🏔️ هم‌نوردیم در فتح قله‌های پیشرفت 🆔 @Mowj_in | اندیشکده موج 📱 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | آپارات | یوتیوب | وب