حدثنا ابوغالب احمد بن محمد بن محمد الزراری عن جعفر بن محمد بن مالک الفزاری عن محمد بن الحسین بن سعید الصانع عن علی اللبان عن ابراهیم بن خالد عن کرام عن ابی عبدالله ع قال تلا هذه الآیه «و لا تقربوا الزنا انه کان فاحشة و مقتاً و ساء سبیلا» قال جعلت فداک ساء سبیلا ما هو قال ثلاث خصال فی النار [الدنیا] و ثلاث خصال فی الآخرة اما الثلاث التی فی الدنیا فانه یذیب بهاء الوجه و یورث الفقر و یبتّر العمر و اما الثلاث التی فی الآخرة فسوء الحساب و الکب علی وجهه فی النار و شدة العذاب قلت جعلت فداک ما شدة العذاب قال انه یمثل للزانی مثال المرأة التی جامعها من نار اشد من حرّ النار سبعین ضعفاً فیوتی بها فیقال له تعرفها فیقول لا فیضرب بسوط من النار فینتفخ منه لحمه و جلده و یصیح صیحة لو سمعها اهل الدنیا ماتوا من ذلک فیقول نعم نعم انا اعرفها فیقال اعتنقها کما اعتنقها فی دار الدنیا فیعتنقها فینتشر لحمه و جلده و یسمع فتقعقع عظامه فی مسیرة خمسمأئة عام و یجری الصدید فی فرجه کما یجری الیه الجاری قال قلت جعلت فداک فالمرأة مثل ذلک قال ای والله و المرأة مثل ذلک انه یمثل لها مثال الرجل الذی جامعها فی دار الدنیا من نار ثم یقال لها تعرفین هذا فتقول لا فتضرب بسوط من نار فینتفخ منه لحمها و جلدها فتقول نعم نعم فیقال لها اعتنقیه کما اعتنقته فی دار الدنیا فتعتنقه فینتشر لحمها و جلدها و یسمع تقعقع عظامها فی مسیرة خمسمأئة عام یجری الصدید فی فرجها کما یجری الیه الجاری فیقول اهل النار یا رب ضاعف علینا العذاب و اصرف عنا ریح الزناة. کرام می‌گوید: امام صادق علیه السلام این آیه را تلاوت کرد: «و لا تقربوا الزنا انه کان فاحشة و مقتاً و ساء سبیلا» (به زنا نزدیک نشوید که او کار زشت و نوعی دشمنی [با خداست] و بد مسیری است) از ایشان پرسیدم: فدایت شوم بد مسیری است یعنی چه؟ ایشان فرمود: زنا سه ویژگی در دنیا و سه ویژگی در آخرت به دنبال خود می‌آورد. اما آن سه ویژگی دنیایی: چهره را زشت کردن، فقر می‌آورد و عمر را کوتاه می‌کند. اما آن سه ویژگی که برای آخرت است: بدی حساب و کتابش، انداختن زناکننده با صورت در آتش و عذاب شدید. پرسیدم فدایت شوم عذاب شدید چیست؟ فرمود: اینکه جلوی مرد زناکننده تمثلی از همان زنی که با او زنا کرده است پدیدار می‌شود؛ گرمای آتش آن زنا هفتاد برابر گرمای آتش‌های معمولی است. از مرد زانی می‌پرسند که آیا این زن را می‌شناسی؟ او پاسخ می‌دهد: نه! پس با شلاقی آتشین چنان به او می‌زنند که گوشت و پوستش به شدت ورم می‌کند و زانی چنان فریادی می‌زند که اگر اهل دنیا آن فریاد را بشنوند همگی از مهیب بودن آن فریاد می‌میرند. در اینجا مرد زنا کننده می‌گوید بله بله می‌شناسمش. پس به او گفته می‌شود که آن تمثل آتشین را بر گردن خود حمل کن چنانچه در دنیا نیز او را حمل کردی! [=در دنیا خودت انتخاب کردی که دست به چنین عمل شنیعی بزنی] پس گوشت و پوست مرد در اثر این عذاب از هم پاشیده و صدای خُرد شدن استخوان‌هایش از فاصله پانصد سال شنیده می‌شود و خونابۀ چرکین و سوزانی به نام صدید را با وضع رقت‌باری در آلت تناسلی وی می‌ریزند. کرام می‌گوید پرسیدم فدایت شوم آیا با زن زناکار هم همینگونه رفتار می‌کنند؟ فرمود: بله والله قسم که همینگونه رفتار می‌کنند. و جلوی زن زناکار هم تمثّل آتشین مرد زانی را پدیدار کرده از وی می‌پرسند آیا این مرد را می‌شناسد؟ زن پاسخ می‌دهد نه! پس چنان با شلاقی آتشین به او می‌زنند که پوست و گوشتش به شدت ورم می‌کند. پس در اینجا می‌گوید بله بله! او را می‌شناسم. پس به او گفته می‌شود که بر گردن خود حملش کن چنانچه وی را در دنیا بر گردن خود حمل کردی. پس آن تمثل آتشین را به گردن خود می‌بندد و در اثر این حمل، پوست و گوشتش از هم می‌پاشد و صدای خُردشدن استخوان‌هایش را از مسیر پانصد سالی می‌شنوند. و خونابۀ چرکین و سوزانی به نام صدید را با وضع رقت‌باری در آلت تناسلی او می‌ریزند. در اینجا اهل جهنم می‌گویند ای پروردگار ما! عذاب را بر ما زیاد کن ولی بوی زناکاران را از ما دور بگردان!