۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(
#بخش_پنجم)
#آوینی،
#تحوّل را از دیگر تِمهای مشترک در آثار
#هیچکاک میداند. او
#تحوّل و
#آزادی_انتخاب را به عنوان یکی از المانهای مذهبی (فارغ از فارقهای موجود بین مذاهب مختلف) در کارهای هیچکاک برمیشمارد.
سپس به تحلیل مصداقی این پدیده در کارهای مختلف
#هیچکاک میپردازد و هر
#فیلم را از این زاویه توضیح میدهد. در همین حین، نکتۀ مهمّی را بیان میکند:
«بهترین مردمان وقتی تصمیم میگیرند #تفریح کنند، دیگر #حوصله شنیدن پند و اندرز ندارند.»
نباید از سینماگر توقّع داشت که بر روی پرده، درس اخلاق بدهد و نصیحت کند. ماهیّت و
#ذات_سینما با پدیدۀ
#سرگرمی گِره خورده است؛ زدن حرفهای بزرگ و بررّسی کلانایدههای
#اندیشهای بدون توجّه به
#ذات_سینما، نتیجهای معکوس در پی دارد.
#سینما از پسِ سرگرمی میآید و نه از پیش آن؛
#فیلم، ابتدا باید بهای سرگرم ساختن مخاطب را پرداخت کند و سپس ایدۀ اصلی خود را با
#زبان_سینمایی بیان کند.
در واقع:
«
#سرگرمی چیزی است که خواهناخواه با
#فیلم_خوب به وجود میآید، امّا غایت آن نیست.
#سرگرمی نوعی بیخودی ویا غفلت از خویشتن است که لزوماً مذموم نیست.
#سرگرمی اوّلین شرط تحقّق
#سینما است و نقض غرض است اینکه ما
#سینما را بخواهیم، امّا با این شرط که تماشاگر در فضای
#فیلم مستغرق نشود. اصلاً سینما برای این
#استغراق، بیخودی و غفلت از خویشتن به وجود آمده است، اگرچه که تجربه نشان داده این
#استغراق میتواند نوعی
#سلوک_روحی و یا روحانی نیز باشد.»
به نظر آوینی، وظیفۀ سینما آن است که:
«این فرصت [فرصتِ زندگی کردن در
#رؤیاها] را در اختیار تماشاگر قرار دهد؛ فرصت
#سیر_در_عوالمی دیگر و تجربۀ زندگی در قالبهایی دیگر را.»
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۵
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#تحول
#تفریح
#سرگرمی
#ذات_سینما