📚 جلسه اول ، بخش دوم از درس استاد، سلسله مباحث توحید در نهج البلاغه ( در ادامه )
🔹🔹🔹🔹
💠خطبه اول
الْحمْدُ لِلّهِ الّذي لا يبْلُغُ مِدْحتهُ الْقائِلُون، و لا يحْصي نعْماءهُ الْعادُّون، و لا يؤدّي حقّهُ الْمُجْتهِدُون، الّذي لا يدْرِكهُ بُعْدُ الْهِممِ، و لاينالُهُ غوْصُ الْفِطنِ، الّذي ليس لِصِفتِهِ حدٌّ محْدُودٌ، و لا نعْتٌ موْجُودٌ، و لا وقْتٌ معْدُودٌ، و لا اجلٌ ممْدُودٌ.
💠ترجمه :
خداي را سپاس كه گويندگان به عرصه ستايشش نمي رسند، و شماره گران از عهده شمردن نعمتهايش برنيايند، و كوشندگان حقّش را ادا نكنند، خدايي كه انديشه هاي بلند او را درك ننمايند، و هوش هاي ژرف به حقيقتش دست نيابند، خدايي كه اوصافش در چهارچوب حدود نگنجد، و به ظرف وصف درنيايد، و در مدار وقت معدود، و مدت محدود قرار نگيرد.
🔹🔹🔹🔹
توضیحات استادارجمند :
🍂الْحمْدُ لِلّهِ الّذي لا يبْلُغُ مِدْحتهُ الْقائِلُون🍂
ستایش مخصوص خدایی است که گویندگان هرگز به حدّ مدح او نمی رسند. هیچ سخنوری نمی تواند ثنای خدارابیان کند.
🍂و لا يحْصي نعْماءهُ الْعادُّون🍂
و شمارشگران نمی توانند نعمت های خدا را بشمارند.( از عهده این کار برنمی آیند)
👌یکی از کارهای خوبی که می شود در این رابطه انجام داد این است که نعمت های خداوند را لیست کنیم که در این صورت حاصلش می شود رسیدن به مقام رضا ؛ که عرفا می گویند بالاترین مقام است . به شرط اینکه پس از برشمردن نعمت ها بگوییم الحمدلله ، که ذکر بهشتیان است.
🍂و لا يؤدّي حقّهُ الْمُجْتهِدُون🍂
حق او را افراد بسیار کوشا هم نمی توانند ادا کنند. چنانچه پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله فرمودند :
•ما عرفناك حق معرفتك •
🌟🍂الّذي لا يدْرِكهُ بُعْدُ الْهِممِ و لاينالُهُ غوْصُ الْفِطنِ 🍂🌟
خدایی که همت های بلند نمی توانند او را درک کنند و ذکاوت های دقیق قادر نیستند به او دسترسی پیدا کنند. آدم تیزبین مثل غواص است ( در عمق مطلب وارد می شود ) حتی انسان های تیزبین هم نمی توانند به خدا دست یابند.
🍂الّذي ليس لِصِفتِهِ حدٌّ محْدُودٌ🍂
(صفت در اینجا معنی وصف کردن می دهد.)
چون توصیف خدا هیچ محدودیتی ندارد .
🍂و لا نعْتٌ موْجُودٌ🍂
وهیچ وصفی نیست که بشود گفت وصف خداست .
🍂و لا وقْتٌ معْدُودٌ🍂
وقت معین هم ندارد.
🍂 و لا اجلٌ ممْدُودٌ🍂
اوصاف الهی نهایت و پایانی هم ندارد.
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
💠 خطبة الوسيلة ( در جلد ۸ اصول کافی)
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنَعَ اَلْأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ إِلاَّ وُجُودَهُ وَ حَجَبَ اَلْعُقُولَ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ لاِمْتِنَاعِهَا مِنَ اَلشَّبَهِ وَ اَلتَّشَاكُلِ بَلْ هُوَ اَلَّذِي لاَ يَتَفَاوَتُ فِي ذَاتِهِ وَ لاَ يَتَبَعَّضُ بِتَجْزِئَةِ اَلْعَدَدِ فِي كَمَالِهِ ...
🔹🔹🔹🔹🔹
🍂اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنَعَ اَلْأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ إِلاَّ وُجُودَهُ وَ حَجَبَ اَلْعُقُولَ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ 🍂
ستایش مخصوص خدایی است که باز داشته است وَهم ها ( خیال ها) را از اینکه جز به وجود او برسند و مانع شده از اینکه عقل ها بتوانند ذات او را تخیل کنند ( چون در تخیل انسان یک زمینه می خواهد که اورا پرورش دهد)
🍂لاِمْتِنَاعِهَا مِنَ اَلشَّبَهِ وَ اَلتَّشَاكُلِ بَلْ هُوَ اَلَّذِي لاَ يَتَفَاوَتُ فِي ذَاتِهِ🍂
خداوند شبیه و مثل ندارد . او کسی است که در ذاتش تفاوتی نیست .( که بخش های متفاوت باشد)
🍂لاَ يَتَبَعَّضُ بِتَجْزِئَةِ اَلْعَدَدِ فِي كَمَالِهِ🍂
بخش بخش نیست که بر اساس عدد و رقم بشود آن را تقسیم بندی کرد.