eitaa logo
مدرسه نهج البلاغه (۲)
1.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
83 ویدیو
196 فایل
کانال رسمی آقای دکتر شهاب الدین ذوفقاری (حفظه‌الله) مدیریت محترم گروه نهج البلاغه و عضو هیأت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت علیهم السلام / تاسیس کانال : ۱۳۹۹ ارتباط با جناب استاد ⬅️ @DrZoofaghari ادمین ⬅️ @M_sahraei_nahj
مشاهده در ایتا
دانلود
در جای دیگر (خطبه ۲۲۴) امام آن جمله معروف را دارند که : وَ اَللَّهِ لَوْ أُعْطِيتُ اَلْأَقَالِيمَ اَلسَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلاَكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِيَ اَللَّهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ به خدا سوگند، اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمان‌هاست به من دهند تا خدا را نافرمانى كنم كه پوست جوى را از مورچه‌اى ناروا بگيرم، چنين نخواهم كرد! این سخن هرکسی نیست! شاید همه ما دیده باشیم که یک پوست جو یا چیزی شبیه به آن را مورچه‌ای حمل می‌کند و وقتی مانعی بر سر راهش ایجاد می‌شود آن را رها کرده و به راهش ادامه می‌دهد، یعنی شاید خیلی هم برای او اهمیت نداشته باشد. اما امام حتی نسبت به یک چیز کم ارزش نیز حساس‌اند! خیلی قابل تأمل است! ما یک چیزی می‌شنویم! آن وقت عده‌ای به خاطر یک سپر جو در کربلا سیدالشهدا را به شهادت رساندند. مگر چقدر جو در سپر آنها جای می‌گرفت؟ این هم دو یا سه کیلو! آنها به خاطر یک سپر جوی مجانی پسر پیامبر خدا را به شهادت رساندند، بعد امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند من حاضر نیستم پوست جویی را از دهان مورچه درآورم! بنابراین فکر نکنید قضیه آسان است، نرخ‌ها متفاوت است. همه را می‌شود خرید؛ یک نفر را با هزار تومان می‌شود خرید، یک کودک را با یک شکلات ( البته در قدیم‌، امروزه با گوشی موبایل)، بعضی را با صد میلیارد و... امیرالمؤمنین به هیچ عنوان چنین کاری نمی‌کنند. اما رمز آن چیست❓ برای اینکه کمی بشود به آن برسیم، چون خواستنِ زیاد آن هم گزافه خواهی است. مثلاً از خدا عمر زیاد بخواهیم، اما نه اینکه عمر نوح بخواهیم. آیا می‌توانی مثل نوح تحمل کنی؟ یا ثروت قارون را بخواهیم، آیا می‌توانیم زکاتش را بپردازیم؟ خواستن ها هم باید منطقی و معقول باشد. در مورد همه امور اینگونه است. امام در ادامه می‌فرمایند : وَ إِنَّ دُنْيَاكُمْ عِنْدِي لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِي فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا (خطبه ۲۲۴) و همانا اين دنياى شما نزد من از برگ جويده شدۀ ملخ بی‌ارزش‌تر است. دنیای شما! با همه چاههای نفتش! با همه کشتی‌های روی آبش! با همه قصرهایش! با همه طلاهایش! امام دارند به ما آموزش می‌دهند؛ برای اینکه بتوانید پای حق بایستید، باید دنیا برایتان بی‌ارزش باشد که فریب نخورید! ✨[وَ] لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ، فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ. اگر مالِ خودم هم بود علی‌السویه می‌دادم، پس چگونه الآن این کار را انجام دهم در حالی که مال مالِ خداست! فرق بیت المال با مال خود در این است که بیت المال وظیفه است و طبق دستور باید عمل کرد، اما مال خود انسان اختیارش با اوست، به هرکسی خواست بیشتر و به هرکس نخواست کمتر! فضل است، می‌تواند به بیشتر بدهد و کسی هم نمی‌تواند اعتراض کند. امام آنقدر بر سر این مسئله درگیری داشتند که در جای دیگری می‌فرمایند: لَاُسَویَّنَّ بین الاَحمر و الاَسود من بین سیاه پوست و سفید پوست یکسان عمل می‌کنم. و بعد از ایشان هم این جمله شعار شد و رواج پیدا کرد که در معرفی او می‌گفتند: علی قَسَم بالسَّویه و عَدَل بالرَّعیه (علی اموال را یکسان توزیع کرد و بین مردم به عدالت حکم کرد). چون ایده امام این بود که " انّی حاملکم علی منهج نبیّکم" من شما را به راه و روش پیامبر وادار می‌کنم. یعنی شما را به همان مسیر می‌برم؛ از من انتظار راه دیگری را نداشته باشید. بعد ما می‌بینیم گاهی اوقات بین آب، برق، نیازهای اولیه، توزیع خدمات شهری تبعیض قائل می‌شوند. شما شیعه علی هستید؟! جواب خدا را چه می‌دهید؟! اگر علی علیه‌السلام این کارها را می‌کردند، چقدر تأثیرگذار بود و چقدر برای مردم مهم بود، ولی نمی‌کردند. ایشان به راحتی می‌توانستند تمام اصحاب معاویه را به سمت خودشان بکشانند! بعد امام توضیح می‌دهند که این‌کار چه دارد: ✨[ثُمَّ قَالَ] أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ بدانید که اگر مالی در غیر حق خودش بخشش شد، این تبذیر است. یعنی زیاده‌روی، بریز و بپاش، ضایع کردن مال و اسراف ✨وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ در دنیا صاحبش را بالا می‌برد (چقدر فلانی دست بخشش‌ خوبی دارد) اما در آخرت او را خوار می‌کند. ✨يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ شخص را در بین مردم عزیز می‌کند ولی نزد خدا پایین می‌آورد. البته این هم یک شکر و احترام اولیه‌ است که مردم می‌گذارند، بعد از مدتی تنهایش می‌گذارند. / خ۱۲۶ 🌴🌴🌴
✨وَ لَمْ يَضَعِ امْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لَا عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ إِلَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ هیچ کس نیست که مالش را در غیر حق خودش صرف کند و به غیر حق‌دار بپردازد مگر اینکه خدای متعال او را از تشکر اینها محروم می‌کند. یعنی وقتی نیازمند می‌شود به او توجه نمی‌کنند. چقدر پدر و مادرهایی که بین اولادشان نابرابری‌هایی را انجام داده‌اند! البته تسویه بین اولاد یک امر شرعی نیست ( دقت شود) غیر از بحث . لطف کردن والدین به فرزندان یک حق تربیتی و عرفی و استحبابی دارد، نه اینکه شرعاً وظیفه پدر و مادر این باشد که همه فرزندانشان را یکسان ببینند. حال اگر پدر و مادری در زمان حیاتشان به یک فرزند بیشتر و به دیگری کمتر داد، یا وصیت کرد که از ثلث مالش که حق خودش است، به یکی بیشتر بدهند، این خلاف شرع عمل نکرده است، اختیار مالش را دارد؛ به خصوص در سنین پایینِ فرزندان بعضی تفاوت قائل شدن‌ها، یک بحث تربیتی محسوب می‌شود. اما گذشته از این مسائل چه والدینی بوده‌اند که همین حق تربیتی و عرفی را رعایت نکردند و برخی از اولادشان را به دلایلی به بقیه ترجیح دادند و بعد از ناحیه همان‌ها جفا دیده‌اند. امیرالمؤمنین همین را می‌فرمایند: (لَمْ يَضَعِ امْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لَا عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ إِلَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ) ✨وَ كَانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ اینها به طرف دیگری رفته‌اند. نمونه روشن و جَلیِّ تاریخی آن خودِ عثمان است که چقدر به بنی امیه خدمت کرد، اما زمانی که در خانه خود محصور شد و می‌خواستند او را به قتل برسانند، به معاویه نامه داد که به یاری‌ام بیا! معاویه با تعلل حرکت کرد و در بین راه توقف می‌کرد، عثمان دوباره نامه داد که اگر دیر برسی اینها مرا به قتل می‌رسانند، و معاویه این را می‌دانست و به دنبال همین هم بود آنقدر معطل کرد که عثمان به قتل رسید. همین عثمانی که معاویه را تأیید و بر سرکار گذاشته بود! ✨ فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتَاجَ إِلَى مَعُونَتِهِمْ، فَشَرُّ خَلِيلٍ وَ أَلْأَمُ خَدِين. اگر یک روزی مشکل یا لغزشی برایش پیش آید و نیازمند به یاری آن کسانی باشد که بیشتر به آنها داده است، بد رفقایی هستند که به دنبال کار خود می‌روند. "خَدِين": به معنای دوست و یاور است. "أَلْأَمُ خَدِين" : بدترین و سرزنش بار ترین دوست و یاور هستند. البته در بعضی از نسخه‌ها "فَشَرُّ خَدِين وَ أَلْأَمُ خَلِيلٍ" جابجا نوشته شده است. / خ۱۲۶ 🌴🌴🌴
شوق معرفت خطبه ۱۲۷ _ بخش اول_12-02-25_08-37-12-720.mp3
16.61M
📖 خطبه ۱۲۷ / بخش ۱ جلسه نود و پنجم _ حضوری ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🎙جناب استاد شهاب‌الدین ذوفقاری 🆔 https://eitaa.com/nahjschool 📚📚📚
💠 خطبه ۱۲۷ / بخش اول این خطبه در پاسخ تبهکاری‌ ها و افسار گسیختگی‌ خوارج است. خوارج وقتی با حَکمیتی که خودشان بر آن اصرار داشتند روبرو شدند و نتیجه آن را نپسندیدند، گفتند اصلاً این کار خلاف بوده و با پذیرش حکمیت رجال ما کافر شده‌ایم، که امیرالمؤمنین در خطبه‌های قبلی فرمودند ما رجال را حَکَم قرار ندادیم، بلکه قرآن را حَکَم قرار دادیم. با این حُکمی که داده بودند به جان مردم میفتادند و افراد را به بهانه اینکه کافر شده‌اند می‌کشتند(خودشان، خانواده و حتی حیواناتشان را) امیرالمؤمنین در پاسخ به آنها فرمودند: من قبول کردم، شما به مردم چه کار دارید؟ اگر مشکل شما حکمیت است، طرف شما من هستم، چرا مردم بی‌گناه را قتل عام می‌کنید؟ ✨فَإِنْ أَبَيْتُمْ إِلاَّ أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّي أَخْطَأْتُ وَ ضَلَلْتُ فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عَامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى‌الله‌عليه‌وآله بِضَلاَلِي اگر قبول ندارید و نمی‌پذیرید جز این را و خیال می‌کنید من اشتباه کرده و گمراه شده‌ام، چرا به امت پیغمبر نسبت گمراهی می‌دهید؟ چرا همه را کافر می‌دانید؟ ✨وَ تَأْخُذُونَهُمْ بِخَطَئِي چرا بقیه را به خاطر خطایی که معتقدید من انجام داده‌ام دارید آزار می‌رسانید؟ ✨وَ تُكَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِي چرا به خاطر گناهی که معتقدید من انجام داده‌ام دیگران را کافر می‌شمارید؟ همین که مرا تکفیر می‌کنید کافیست. ✨سُيُوفُكُمْ عَلَى عَوَاتِقِكُمْ تَضَعُونَهَا مَوَاضِعَ اَلْبُرْءِ وَ اَلسُّقْمِ شمشیرها را بر گردن نهاده و به هرکسی که می‌رسید فرود می‌آورید، چه درست باشد، چه نادرست. یعنی کافر و مسلمان را با هم می‌کشید. ✨وَ تَخْلِطُونَ مَنْ أَذْنَبَ بِمَنْ لَمْ يُذْنِبْ گناهکار و بی‌گناه را در هم مخلوط می‌کنید. 👈در اینجا ذکر یک نکته کلامی لازم است و آن این است که : در بین علمای کلام از همان زمان تا امروز این بحث مطرح بوده که معیار ایمان چیست؟ مؤمن کیست؟ کافر کیست ؟ گناه کبیره چه اثری دارد؟ خوارج با این رفتار و گفتارشان پایه‌گذار این عقیده شدند که هر کس گناه کبیره انجام دهد، کافر است. این عقیده در بین آنها باقی ماند و تا مدتها همین فکر را می‌کردند که مرتکب کبیره کافر است. درحالی که فرقه‌های دیگرِ مسلمان این عقیده را قبول ندارند؛ مرتکب گناه کبیره فاسق است، نه کافر! در دیدگاه انسان با فسق عدالتش ساقط می‌شود، نه اینکه کافر شود. البته متأسفانه گاهی رگه‌هایی از این تفکر خارجی در بین ما هم دیده می‌شود. مثلاً یک شخصی در جایی مرتکب یک حرکت سیاسی یا اجتماعی غلطی می‌شود یا گناهی از او سر می‌زند، به او اتهام کفر و شرک می‌زنند، در حالی که باید مجازات شود. به چه حقی به دیگران اتهام کفر می‌زنیم؟ این حرف خوارج است! یک شیعه مسلمان که اینگونه عمل نمی‌کند. اصلاً نه یک گناه، ده گناه هم که باشد! بله درست است بعضی افراد آنقدر مرتکب گناه و فساد شده‌اند که انسان دلش نمی‌خواهد اینها را مسلمان خطاب کند، ولی باید بدانیم که معیار مسلمانی عمل نیست، بلکه عقیده است. معیار تشیع هم است. حال ده تا قتل و جنایت مرتکب شده باشد و فی‌الواقع چیزی از ایمان برایش نمانده است، اما ما حق نداریم بگوییم که کافر است. برعکسِ آن هم شخصی که همه نمازها و روزه‌هایش را ادا کرده باشد، اما فقط یک حکم خدا را زیر سوال برده یا یک ضروری دین را انکار کرده باشد کافر می‌شود، ولو اینکه نماز و روزه‌هایش هم سرجایش باشد. خوارج این طرز تفکر غلط را داشتند و متأسفانه آن را دادند. امام علی علیه‌السلام خطاب به خوارج می‌فرمودند فرض کنید این جریان حکمیت اصلاً گناه کبیره باشد، با گناه کبیره که کسی کافر نمی‌شود. بعد امام چند مثال می‌زنند: / خ۱۲۷ / ب ۱ 🌴🌴🌴
وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله رَجَمَ اَلزَّانِيَ اَلْمُحْصَنَ شنیدید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) کسی که زنا کرده بود و همسر هم داشت که به آن زنای محصن یا محصنه می‌گویند، سنگسار کردند (طبعاً با سنگسار کشته می‌شدند) و بعد بر او نماز خواندند، با اینکه چنین گناه بزرگی را مرتکب شده است. بعد هم اموالش را بین اولادش تقسیم کردند یعنی مثل یک مسلمان با او برخورد کردند و حکم به کفر او ندادند. در عین حالی که اگر خود فرد توبه کند، با آن مجازاتی هم که می‌کنند، پاک می‌شود. گاهی افراد خودشان محضر پیامبر می‌آمدند و اعتراف به گناهانشان می‌کردند و درخواست می‌کردند که با جاری کردن حد الهی مرا پاک کنید. آیا چنین افرادی کافر بودند؟ قطعاً اینگونه نیست. در ادامه می فرمایند: ✨وَ قَتَلَ الْقَاتِلَ وَ وَرَّثَ مِيرَاثَهُ أَهْلَهُ امام قاتل را قصاص کردند و باز ارثش را بین خانواده اش تقسیم کردند، یعنی مانند یک مسلمان با او برخورد کردند. ✨وَ قَطَعَ [يَدَ] السَّارِقَ وَ جَلَدَ الزَّانِيَ غَيْرَ الْمُحْصَنِ ثُمَّ قَسَمَ عَلَيْهِمَا مِنَ الْفَيْءِ گاهی کسی دزدی می کرد، دستش را قطع می کردند، گاهی همسر نداشت و زنا می کرد تازیانه هم به او می زدند ولی در عین حال سهمیه‌اش را از بیت المال به او می دادند؛ یعنی از اسلام بیرون نبود، مانند یک مسلمان سهمیه‌اش برقرار بود. کسی این اشخاص را تکفیر نمی‌کرد. ✨وَ نَكَحَا الْمُسْلِمَاتِ به همین سارق یا همان زانی اجازه می دادند برود با زنان مسلمان ازدواج کند. اگر مسلمان نبود که نمی توانست با زن مسلمان ازدواج کند. ✨فَأَخَذَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَقَامَ حَقَّ اللَّهِ فِيهِمْ وَ لَمْ يَمْنَعْهُمْ سَهْمَهُمْ مِنَ الْإِسْلَامِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بخاطر گناهِ این افراد حد الهی (یا به تعبیر امام حق الهی) را بر آنها جاری می کردند، ولی در عین حال سهمیه شان را از اسلام نیز پرداخت می کردند و قطع نمی کردند. ✨وَ لَمْ يُخْرِجْ أَسْمَاءَهُمْ مِنْ بَيْنِ أَهْلِهِ اسم آنها را از لیست مسلمانان خط نمی زدند. ✨ ثُمَّ أَنْتُمْ شِرَارُ النَّاسِ وَ مَنْ رَمَى بِهِ الشَّيْطَانُ مَرَامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تِيهَهُ. ای خوارج شما از همه ی مردم بدترید، زیرا مسلمانان را می کُشید. شما تیرهایی هستید که شیطان اهداف خودش را با آن نشانه گیری می کند. شما ملعبه ی دست شیطان شده اید. شما کسانی هستید که شیطان شما را به بیابان های خودش کشانده است. "ضَرَبَ بِهِ تِيهَهُ" یعنی او را به بیابان های نا کجا آباد خودش رانده است. بعد امام علیه‌السلام یک جمله عجیبی دارند که این هم از اختصاصات امیرالمؤمنین علیه السلام است: ✨وَ سَيَهْلِكُ فِيَّ صِنْفَانِ: مُحِبٌّ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ در مورد منِ علی دو دسته از مردم هلاک می شوند و تنها یک دسته نجات پیدا می کنند. یک دسته هستند که از شدت دوستی و اظهار آن نسبت به من به غلو می افتند و یک دسته مغرضی که مفرِط هستند، یعنی در اثر کینه و دشمنی با من به سوی ناحق می روند. توجه داشته باشید یک وقت فردی امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان امام قبول ندارد، مثل عموم اهل سنت که امام اول نمی دانند، ولی این افراد غیر از ناصبی ها هستند. عموم اهل سنت مسلمان و پاکند، اما ناصبی ها را فقهای ما نجس می دانند. کسی است که نصب عداوت علی علیه السلام را کرده است، یعنی کینه ی امیرالمومنین علیه السلام را دارد. مانند بنی امیه یا برخی از داعشی ها یا در بین طبقات دیگر هم گاهی پیدا می شود. این قبیل افراد شیعه را می کشند نه به این علت که مخالف اوست بلکه صرفاً به این خاطر که دوستی امیرالمومنین علیه السلام را دارد و هیچ مشکل دیگر هم ندارد، چنین فردی ناصبی است. / خ۱۲۷ / ب ۱ 🌴🌴🌴
امام فرمودند یک دسته این گروه هلاک می شوند، و دسته ی دیگر محب مفرط. توجه داشته باشید ذکر فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام مثل هر آموزش دیگری نیاز به و دارد. قاعده‌ ی تعلیم و تربیت این است. این قاعده هم در ادیان برقرار است هم در قرآن و هم در روایات. در همه نظامات تربیتی بدین صورت است. هیچ جای دنیا هیچ وقتِ تاریخ مطالب کلاس دهم را به کلاس نهم هم نمی گفتند، چه رسد به کلاس اول. در هیچ رشته ای نه علمی نه فنی هیچوقت این کار را نمی کردند. کسی که می خواهد دوچرخه سواری یاد بگیرد ، رانندگی لوکوموتیو به او آموزش نمی دهند. زمانی که این قاعده رعایت نشود و ظرفیت و آمادگی نباشد، طرف دچار غُلُوّ می شود. زمانی که فضائل را برای کسی که نمی‌تواند هضم کند بگویی، دچار غلو می شود. آن موقع فرقی بین خدا و پیامبر و امام نمی‌گذارد. هضم و ظرفیت فضائل نیازمند معرفت است. در غیراینصورت دچار مشکلاتی می شود. بنابراین باید مراقب باشیم. در زیارت جامعه‌ای که از حضرت هادی علیه السلام به ما رسیده با آن فرازهای عالی که دارد به ما یاد دادند که قبل از شروع به زیارت صد مرتبه تکبیر بگوییم. یعنی مواظب باش قاطی نکنی! این اوصاف را که می‌خوانی یک وقت در ذهنت نگذرد و مقام امامان را با خدا مقایسه کنی. اگر گیج شدی علامت این نیست که حب تو زیاد است بلکه نشانه ی این است که ظرفیت و معرفت تو کم است. تمام غالیان در طول تاریخ هم همین گونه بودند. نه این که با گفتن همین، معرفت حاصل می‌شود، بلکه باید اول زمینه سازی کنیم. برای نمونه اگر بنده در یک جلسه عمومی سخنرانی کردم و تفاوت آنها را در میزان معرفت در نظر نگرفتم (یکی ختم قرآن کرده و یکی نکرده، یکی زیارت اهل‌البیت را خوانده و یکی نخوانده، یکی دوره امام شناسی را گذرانده و یکی نگذرانده و... نمی‌شود برای همه یک چیز بگویم ) و گفتم علی بن ابیطالب یَدُالله است ممکن باعث بروز مشکل شوم. همین یدالله را همه کس ظرفیت پذیرش آن را ندارد، مسئولیت دارید اگر خدای نخواسته به کفرگرایی و افراط افتاد، آن وقت منِ گوینده مسوولیت دارم. توجه داشته باشید حتی گفتن آن هم کار هرکسی نیست . اولا باید خود فرد یک داشته باشد تا بتواند بگوید نه آن که لقلقه ی زبانی باشد و چون همه شور و هیجان پیدا کردند، بگوید. بله شور و هیجان که هست، اما شور علامت صحت و حقانیت نیست! شور خیلی اوقات بوده، در کشتن سید الشهداء هم شور بود، آیا علامت حقانیت است؟! اینطور نيست که فکر کنیم اگر شور به پا کردیم درست است. ✨خَيْرُ النَّاسِ فِيَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ بهترین مردم در مورد من کسانی هستند که متعادل هستند. توضیح بیشتر این جمله و ادامه ی خطبه جلسه ی بعد آن شاءالله / خ۱۲۷ / ب ۱ 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8378265803.mp3
951.8K
زیارت امیرالمومنین علیه‌السلام 🔉 باصدای جناب استادذوفقاری 💠🔹💠🔹💠🔹💠
شوق معرفت خطبه ۱۲۷ بخش۲_19-02-25_08-58-57-220.mp3
16.41M
📖 خطبه ۱۲۷ / بخش ۲ جلسه نود و ششم _ حضوری ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🎙جناب استاد شهاب‌الدین ذوفقاری 🆔 https://eitaa.com/nahjschool 📚📚📚
شوق معرفت خطبه ۱۲۸_19-02-25_19-27-51-636.mp3
43.91M
📖 خطبه ۱۲۸ جلسه نود و ششم _ حضوری ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🎙جناب استاد شهاب‌الدین ذوفقاری 🆔 https://eitaa.com/nahjschool 📚📚📚
لیست کانالهای مدرسه نهج البلاغه: https://eitaa.com/nahjschool مدرسه نهج‌البلاغه / ایتا https://splus.ir/httpnahjschool مدرسه نهج البلاغه / سروش https://t.me/nahjschool مدرسه نهج البلاغه / تلگرام (جدید) ✨لطفاً در معرفی و اطلاع رسانی به دوستانتان با ما سهیم باشید.✨