💐مقایسه آتش زردتشیان و کعبه مسلمانان💐 🕋 اگر اظهار خضوع انسان صرفاً به قصد و عنوان «خود کم بینی» و «خود کم نشان دادن» باشد، تواضع و فروتنی است. 🍃 و اما اگر اظهار خضوع به قصد و عنوان «محترم شمردن» دیگری باشد آن تعظیم و تکریم است. هیچ یک از تواضع و تعظیم عبادت نیست. 🕋 و اما اگر خضوع انسان در برابر چیزی به عنوان تقدیس و تنزیه اعلام مبرا بودن آن چیز از نقص باشد این عبادت است و برای غیر خدا جایز نیست، 🍃 چون تنها موجودی که مبرا از نقص است و شایسته تقدیس است ذات احدیت است. 🕋 آنچه زردشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است، نه تواضع و نه تعظیم ساده و نه قبله قرار دادن. 🍃 تقدیس و تنزیه کردن آتش توسط زردتشیان کافی است برای این که عبادت شمرده شود، خواه توأم با اعتقاد صریح به مقام ربوبیت مطلقه و یا رب النوعی باشد و یا نباشد. 🕋 مقایسه تقدیس آتش با توجه حین نماز به سمت کعبه، مقایسه غلطی است هیچ مسلمانی هر چند عامی باشد آنگاه که به سوی کعبه برای می‌ایستد در خاطرش خطور نمی کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم و تقدیس کند. 🍃 هرگز در دین اسلام کوچکترین اشاره ای به این مطلب نیست که خداوند با کعبه و مسجدالحرام یک ارتباط خاص دارد (مثلاً خدا در آنجا قرارا دارد) بلکه عکس آن تعلیم داده شده است 🕋 قرآن کریم صریحاً می‌فرماید: «اَیْنَما تَوَلُّوا فَثَمّ وَجْهُ الله» [سوره بقره، آیه ۱۱۵] و اگر به کعبه گفته می‌شود «بیت» از آن جهت است که هر معبدی «بیت الله» است. 🍃 پس رو به کعبه ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفه اجتماعی است که: اولا مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت انتخاب می‌کنند ، یکی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند. 🕋 ثانیاً نقطه ای که برای وحدت انتخاب می‌کنند، همانجا باشد که اولین بار در جهان برای پرستش خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خداوند یکتاست. 📚 کتاب طهارت روح؛ عبادت و نماز در آثار ، خلاصه ای از صفحه ۵۰ و ۵۱ و ۶۱ و ۶۲. ╔═🌷════╗ 💟 @namazmt ╚════🌷═╝