╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ ✅موضوع: ⊹━━❁ چرا مقام کوروش تقریبا از تمامی پیامبران بنی اسرائیل بالاتر است، تقریبا به اکثر پیامبران خودشون یه تهمتی زدند اما برای کوروش سنگ تمام گذاشتد، آیا شک برانگیز نیست؟ ⊹━━❁ همتی متخصص کتاب مقدس ❁━━⊹ کوروش در کتاب مقدس حتی بالاتر از حضرت موسی (ع) توصیف شده است. حضرت موسی (ع) بنی اسرائیل را با معجزه و قدرت خدا از مصر بیرون آورد، آنهم با کلی رنج و زحمت و کشتارهای فراوان در مسیر حرکت شان بطرف سرزمین موعود. در نهایت هم نتوانست به سرزمین موعود وارد شود. (که البته داستانش مفصّل است. خود بنی اسرائیل از حضرت موسی ع سرپیچی کردند و در بیابان ها آواره شدند و مردند.) اما کوروش بدون اینکه کوچکترین زحمتی متوجه بنی اسرائیل شود آنها را از تبعید رهانید و تمام دارایی های شان را به خودشان بازپس داد. از جمله کارهای کوروش (آنطور که در تاناخ و تالمود نوشته شده است) بازسازی معبد، آزادی های فراوان مذهبی و تجاری، و احتمالا معافیت از پرداخت مالیات، وارد کردن سران یهود در مدیریت دولتی محلی و گاها کشوری، ... بوده است. کوروش تنها غیر یهودی است که در کتاب مقدس القابی مانند مسیح [اشعیا 45 : 1]، شبان خدا [اشعیا 44 : 28]، و مالک تمام دنیا [عزرا 1 : 2] را دریافت کرده است. شاید علت این همه تمجید و پرهیز از ترور شخصیتی او در کتاب مقدس (که عادت معمول نویسندگان آن است) این باشد که بیشتر این مطالب در زمان پادشاهی کوروش نوشته شده است و یهودیان برای جلب نظر بیشتر او از هر گونه منفی نگاری و توهین به او پرهیز نموده اند. شاید اگر آبراهام، لوت، ییتضخک و یاکوب نیز در زمان نگارش سفر پیدایش زنده، حاضر و صاحب قدرت بودند، نویسندگان کتاب مقدس به آنها توهین نمی کردند. بعد از اتمام سلطه کوروش بر فلسطین، برخی مفسرین سعی در بازتاب منفی در باره ایرانیان داشتند. معروف ترین آنها خاخام قرن چهارم میلادی بنام راو یوسف (Rav Joseph) بود که تفسیری کاملا متفاوت از عبارات مربوط به کوروش داشت بطوری که کوروش را پادشاهی بی کفایت و بی لیاقت به تصویر کشید. وی نه تنها کوروش را مسیح خدا نمی خواند، بلکه اشعیا 45 : 1 را طوری تفسیر کرد که گویی خدا با مسیح سخن می گوید و از بی کفایتی کوروش شاکی است. او ایرانی ها را مانند خرس می دانست، که ناشی از تفسیر مکاشفه دانیال در فصل هفتم بود. (دانیال 7 : 5) فراموش نکنیم که این عالم یهودی از بزرگان رده اول بود و مقام مذهبی و علمی بالایی در میان یهودیان زمان خود داشت بطوریکه تالمود بارها از او یاد می کند. حال چند احتمال را می توان داد: 1⃣ اول اینکه ممکنست متن زمان راو یوسف متفاوت با متن امروزی بوده یا اینکه متن دوپهلو است و می تواند هر دو معنی (مسیح خواندن کوروش یا شکوه و شکایت از بی کفایتی او) را بدهد. 2⃣و یا اینکه یهودیان برای حفظ موقعیت خود مجبور به تمجید کوروش بودند و به محض تضعیف ایرانیان، حرف دلشان را زدند.  دو متن پایین که از کتاب «تالمود ایرانی، شاهی سکوندا» نقل شده است،  نمونه ای از اقدامات برخی علمای یهودی بعد از پایان سلطه ایرانیان است. سپس دیگر را دیدم، اژدهایی دیگر، که مانند خرس بود." (دانیال 7 : 5) راو یوسف چنین تعلیم داد: این به پارسیان (اشاره دارد)، که مانند خرس می خورند و می نوشند، جسما مانند خرس هستند، موی بلند مانند خرس دارند، و همچون خرس آرام نمی گیرند (استراحت نمی کنند). زمانی که راو آمی یک پارسی می دید، چنین می گفت: اینجا یک خرس در حال پرسه زدن است. خاخام ناخمان بن خاخام خیسدا تفسیر می کند: این چی است که نوشته شده، "چنین گفت پروردگار به کوروش، آن مسیح اش"؟ یعنی چه، آیا کوروش مسیح اوست؟ بلکه خدای سبحان به مسیح اش چنین گفت: از کوروش شکایت به تو می کنم. گفتم: "او خانه مرا بسازد و تبعیدیان مرا بازگرداند" (ر.ک. اشعیا 46 : 13). با اینحال او گفت: "کیست در میان شما تمامی امت اش، خدایش با او باشد، و او را اجازه دهد بالا (به اورشلیم) رود" -(عزرا 1 : 3). ✍️ استاد اسماعیل همتی ✅@christianityandbible@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا