ادامه مطلب قبل...
🔻 نه خودش نه همسرش، هیچکدام شرایط لازم را نداشتند ولی خداوند ميگويد: «يا زَکرِيا إِنَّا نُبَشِّرُک بِغُلامٍ اسْمُهُ يحْيى؛ ای زکریا! ما تو را به پسری بشارت می دهیم که نامش یحیی است. مریم/۷»
🔸 و عجيب است در همين سوره مريم، داستان يحيي را ميگويد دو طرف حاضر ولي اسباب، کارآمد نيست. مقدمات آماده است چه از حيث رجوليت و چه از حيث انوثیت؛ ولی کار آمد نیستند.
🔹 بعد وارد داستان مريم ميشود به تولد عيسي، اینجا ديگر اصلاً يک طرف قضيه یعنی مرد وجود ندارد؛ مريم مفتخر به فرزند دار شدني است که از دميدن روح الله موجود شده است. مريم باکره فرزند دار ميشود.
🔸 و عجيبتر اينکه در همين سوره صحبت از خلقتي ميشود که نه پدری در کار است و نه مادری و آن خلقت حضرت آدم (علیه السلام) است. اينها روي حساب و کتاب چینش شده است، گام به گام براي توجيه ما آمده است. [که اراده الهی فوق اراده هاست تا جایی که حتی اگر اسباب هم فراهم نباشد و خدا اراده کند آن کار شدنی است].
🔹 براي اين که خداوند به ما بگويد که انبياء به خاطر بندگي اسوه شدهاند. و دغدغه امور دینی و فرهنگی مردم را داشتند همان افتخاری که در طول تاریخ حوزه های علمیه شیعه و طلاب داشته اند. [اگر دغدغه ها مقدس باشد امداد الهی و استجابت دعا هم می رسد.] يکي از دغدغههاي حضرت زکريا این است که معبد و افرادي که کار فرهنگي در معبد ميکردند، گرايشهايشان به دنيا زياد بود. [که این مراقبه می طلبد.]
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻
@nasery_ir